Perheen eriarvoisuuden vaikutus lasten harrastusmahdollisuuksiin
Prévost, Aisha (2024)
Prévost, Aisha
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024053018151
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024053018151
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia perheen olosuhteiden ja eriarvoisuuden vaikutusta alle kouluikäisten lasten harrastusmahdollisuuksiin. Tavoitteena oli, että tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää toiminnan suunnittelussa. Tutkimuksessa selvitettiin, millaisissa olosuhteissa lapsiperheet elävät juuri nyt ja onko joillakin tekijöillä yhteys lasten harrastavuuteen. Teoriaosuudessa avattiin ensin aiheeseen liittyviä käsitteitä kuten harrastus, hyvinvointi, osallisuus ja eriarvoisuus.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena eli määrällisenä. Tiedonkeruun menetelmänä käytettiin kyselylomaketta. Kyselylomaketta jaettiin Facebook- ryhmässä, minkä lisäksi työelämätaho jakoi sen asiakkailleen. Vaikka vastauksia tuli vain 24, toteutustavan ansiosta tulokset voitiin kuvata numeerisesti sekä havainnollistaa niitä kuvioiden muodossa.
Tulokset osoittivat, että perheiden asuinalue, taloudellinen tilanne sekä huoltajien koulutustaso olivat eriarvoisia ja nousivat vaikuttaviksi tekijöiksi lasten harrastusmahdollisuuksissa. Eriarvoisuus siis vaikuttaa lasten harrastusmahdollisuuksiin.
Tulokset on hyvä huomioida toiminnan suunnittelussa. Tutkimus osoittaa niitä tekijöitä, joihin erityisesti kannattaisi kiinnittää huomiota. Tuloksista voidaan päätellä moniammatillisen yhteistyön, tuen ja verkoston tärkeys. Kun yhteiskuntana panostetaan näihin, ihminen voi myös itse vaikuttaa miten, missä ja milloin eriarvoisuus vaikuttaa. Eriarvoisuus on laaja ilmiö, josta riittää tutkittavaa. Opinnäytetyön tekemisen aikana kesi monia mielenkiintoisia näkökulmia, josta niin eriarvoisuus kuin harrastukset voitaisiin tutkia lisää.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena eli määrällisenä. Tiedonkeruun menetelmänä käytettiin kyselylomaketta. Kyselylomaketta jaettiin Facebook- ryhmässä, minkä lisäksi työelämätaho jakoi sen asiakkailleen. Vaikka vastauksia tuli vain 24, toteutustavan ansiosta tulokset voitiin kuvata numeerisesti sekä havainnollistaa niitä kuvioiden muodossa.
Tulokset osoittivat, että perheiden asuinalue, taloudellinen tilanne sekä huoltajien koulutustaso olivat eriarvoisia ja nousivat vaikuttaviksi tekijöiksi lasten harrastusmahdollisuuksissa. Eriarvoisuus siis vaikuttaa lasten harrastusmahdollisuuksiin.
Tulokset on hyvä huomioida toiminnan suunnittelussa. Tutkimus osoittaa niitä tekijöitä, joihin erityisesti kannattaisi kiinnittää huomiota. Tuloksista voidaan päätellä moniammatillisen yhteistyön, tuen ja verkoston tärkeys. Kun yhteiskuntana panostetaan näihin, ihminen voi myös itse vaikuttaa miten, missä ja milloin eriarvoisuus vaikuttaa. Eriarvoisuus on laaja ilmiö, josta riittää tutkittavaa. Opinnäytetyön tekemisen aikana kesi monia mielenkiintoisia näkökulmia, josta niin eriarvoisuus kuin harrastukset voitaisiin tutkia lisää.