Sosionomiopiskelijoiden motiivit hakeutua alan opintoihin
Lehtonen, Maria; Sinisalo, Mari (2024)
Lehtonen, Maria
Sinisalo, Mari
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052918048
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052918048
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tehty SIVISOTE tutkimusryhmän toimeksiantona. Tutkimus on osa SIVISOTE:n laajempaa tutkimuskokonaisuutta, jonka tarkoituksena on selvittää mitä sosionomin työ pitää sisällään, mihin ja millaisiin tehtäviin sosionomin koulutus pätevöittää sekä selkeyttämään sosionomin ja sosiaalityöntekijän opintoja ja toimenkuvaa. Opinnäytetyön tarkoitus on selvittää, miksi sosionomiopintoihin hakeudutaan. Opinnäytetyössä tutkitaan opiskelijoiden motiiveja sosionomiopintoihin hakeutumiselle sekä taustalla vaikuttavia tekijöitä. Tutkimuksen kautta kerättyä tietoa voidaan tulevaisuudessa käyttää sosionomikoulutuksen kehittämiseen.
Opinnäytetyö toteutettiin kyselytutkimuksena. Tutkimusaineisto kerättiin sähköisesti hyödyntäen Webropol -kyselylomaketta. Kyselytutkimuksen nettilinkki lähetettiin saatekirjeineen Turun ammattikorkeakoulun sosionomiopiskelijoille. Tutkimusaineisto koostuu 143 sosionomiopiskelijan vastauksista. Tutkimuskysely sisälsi 13 monivalintakysymystä, joista kahdessa oli avoin vastausvaihtoehto. Tutkimusaineisto käsiteltiin ja analysoitiin pääsääntöisesti määrällisiä tutkimusmenetelmiä käyttäen. Avoimien kysymyksien kohdalla hyödynnettiin laadullista sisällönanalyysiä. Tutkimukseen osallistuneiden vastauksia tarkasteltiin ja analysoitiin kokonaisuutena sekä osittain vuosiluokkien vastauksia vertailemalla.
Tutkimustulokset osoittavat sisäisten motiivien ohjaavan koulutusvalinnoissa. Sosionomiopintoihin hakeudutaan voidakseen työskennellä ihmisten parissa, vaikuttaakseen ihmisen hyvinvointiin ja hyvien työllisyysmahdollisuuksien vuoksi. Sosionomin työ koetaan merkityksellisenä ja mahdollisuus auttaa ajaa ihmisiä koulutuksen pariin. Opintoihin hakeutuvat ihmiset ovat luonteeltaan empaattisia, avoimia, ihmisläheisiä ja suvaitsevaisia. Monella opintoihin hakeutuvalla on asetettuna jokin päämäärä, jota he tavoittelevat.
Opinnäytetyö toteutettiin kyselytutkimuksena. Tutkimusaineisto kerättiin sähköisesti hyödyntäen Webropol -kyselylomaketta. Kyselytutkimuksen nettilinkki lähetettiin saatekirjeineen Turun ammattikorkeakoulun sosionomiopiskelijoille. Tutkimusaineisto koostuu 143 sosionomiopiskelijan vastauksista. Tutkimuskysely sisälsi 13 monivalintakysymystä, joista kahdessa oli avoin vastausvaihtoehto. Tutkimusaineisto käsiteltiin ja analysoitiin pääsääntöisesti määrällisiä tutkimusmenetelmiä käyttäen. Avoimien kysymyksien kohdalla hyödynnettiin laadullista sisällönanalyysiä. Tutkimukseen osallistuneiden vastauksia tarkasteltiin ja analysoitiin kokonaisuutena sekä osittain vuosiluokkien vastauksia vertailemalla.
Tutkimustulokset osoittavat sisäisten motiivien ohjaavan koulutusvalinnoissa. Sosionomiopintoihin hakeudutaan voidakseen työskennellä ihmisten parissa, vaikuttaakseen ihmisen hyvinvointiin ja hyvien työllisyysmahdollisuuksien vuoksi. Sosionomin työ koetaan merkityksellisenä ja mahdollisuus auttaa ajaa ihmisiä koulutuksen pariin. Opintoihin hakeutuvat ihmiset ovat luonteeltaan empaattisia, avoimia, ihmisläheisiä ja suvaitsevaisia. Monella opintoihin hakeutuvalla on asetettuna jokin päämäärä, jota he tavoittelevat.
