Terveen vastasyntyneen perushoito verkko-oppimateriaali sairaanhoitajaopiskelijoille
Lybeck, Venla (2024)
Lybeck, Venla
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024053018291
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024053018291
Tiivistelmä
Vastasyntyneisyys- eli neonataalikausi on vauvan 28 ensimmäistä vuorokautta eli neljä ensimmäistä elinviikkoa. Normaalin synnytyksen jälkeen sairaalassa vietetään yleensä 2–3 vuorokautta. Hoitajan tulee tiedostaa vauvan elimistön fysiologiset muutokset syntymän jälkeen, jotta havaitsee poikkeamat ja osaa toimia, mikäli tilanne sitä vaatii.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa verkko-oppimateriaali Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun sairaanhoitajaopiskelijoille terveen vastasyntyneen perushoidosta. Opinnäytetyön tavoitteena oli lisätä sairaanhoitajaopiskelijoiden osaamista terveen vastasyntyneen perushoidossa. Sairaanhoitajien ydinosaamiseen kuuluu terveen vastasyntyneen perushoidon osaaminen.
Opinnäytetyö toteutettiin viisivaiheisena tuotekehitysprosessina Jämsän ja Mannisen mukaan. Tuotekehitysprosessin vaiheisiin kuuluivat kehitystarpeen tunnistaminen, ideointivaihe, luonnosteluvaihe, kehittelyvaihe ja viimeistelyvaihe. Opinnäytetyön aihe täsmentyi kehittämistarpeen tunnistamisvaiheessa. Toimeksiantajalla oli tarve uudelle verkko-oppimateriaalille. Ideointivaiheessa hyödynnettiin benchmarking-menetelmää verkko-oppimateriaalin suunnittelua varten. Luonnosteluvaiheessa kirjoitettiin opinnäytetyön teoreettista viitekehystä. Kehittelyvaiheessa verkko-oppimateriaali tehtiin valmiiksi sekä Webropol-kysely esitestausta varten. Viimeistelyvaiheessa kysely lähettiin äitiyshuollon opintojakson 38 sairaanhoitajaopiskelijalle, joista seitsemän vastasi kyselyyn. Esitestauksen jälkeen verkko-oppimateriaaliin ei tehty muutoksia, koska kehitysehdotuksia ei tullut. Palautekyselyn perusteella sairaanhoitajaopiskelijat olivat tyytyväisiä verkko-oppimateriaaliin.
Jatkokehitysehdotuksina verkko-oppimateriaalin voisi kääntää englannin kielelle, koska tällöin sitä voisi hyödyntää englanninkielisessä opetuksessa. Verkko-oppimateriaaliin voisi lisätä lisää aiheeseen liittyviä opettavaisia videoita. Lisäksi verkko-oppimateriaaliin voisi lisätä enemmän opiskelumateriaalia vastasyntyneen turvallisesta käsittelystä ja tapaturmien ehkäisystä.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa verkko-oppimateriaali Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun sairaanhoitajaopiskelijoille terveen vastasyntyneen perushoidosta. Opinnäytetyön tavoitteena oli lisätä sairaanhoitajaopiskelijoiden osaamista terveen vastasyntyneen perushoidossa. Sairaanhoitajien ydinosaamiseen kuuluu terveen vastasyntyneen perushoidon osaaminen.
Opinnäytetyö toteutettiin viisivaiheisena tuotekehitysprosessina Jämsän ja Mannisen mukaan. Tuotekehitysprosessin vaiheisiin kuuluivat kehitystarpeen tunnistaminen, ideointivaihe, luonnosteluvaihe, kehittelyvaihe ja viimeistelyvaihe. Opinnäytetyön aihe täsmentyi kehittämistarpeen tunnistamisvaiheessa. Toimeksiantajalla oli tarve uudelle verkko-oppimateriaalille. Ideointivaiheessa hyödynnettiin benchmarking-menetelmää verkko-oppimateriaalin suunnittelua varten. Luonnosteluvaiheessa kirjoitettiin opinnäytetyön teoreettista viitekehystä. Kehittelyvaiheessa verkko-oppimateriaali tehtiin valmiiksi sekä Webropol-kysely esitestausta varten. Viimeistelyvaiheessa kysely lähettiin äitiyshuollon opintojakson 38 sairaanhoitajaopiskelijalle, joista seitsemän vastasi kyselyyn. Esitestauksen jälkeen verkko-oppimateriaaliin ei tehty muutoksia, koska kehitysehdotuksia ei tullut. Palautekyselyn perusteella sairaanhoitajaopiskelijat olivat tyytyväisiä verkko-oppimateriaaliin.
Jatkokehitysehdotuksina verkko-oppimateriaalin voisi kääntää englannin kielelle, koska tällöin sitä voisi hyödyntää englanninkielisessä opetuksessa. Verkko-oppimateriaaliin voisi lisätä lisää aiheeseen liittyviä opettavaisia videoita. Lisäksi verkko-oppimateriaaliin voisi lisätä enemmän opiskelumateriaalia vastasyntyneen turvallisesta käsittelystä ja tapaturmien ehkäisystä.