Challenges and Opportunities with Digital Transformation in the Public Service : A case study in the Secretary Services in Vaasa
Kangas, Therese (2024)
Kangas, Therese
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052918081
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052918081
Tiivistelmä
Opinnäyteyön tavoitteena oli tutkia julkisen sektorin kohtaamia haasteita ja mahdollisuuksia lisääntyvän digitaalisen muutoksen vuoksi, keskittyen erityisesti tehtävien alustavaan purkuvaiheeseen, jotta voitaisiin tutkia Robottiprosessiautomaation käyttöönottoa.
Tutkimus toteutettiin tapaustutkimuksena ja laadullisina puolistrukturoituina haastatteluina. Tutkimuksen ensimmäinen vaihe sisälsi perehtymisen toimeksiantajan työntekijöiden tuottamiin materiaaleihin, jotta saatiin käsitys prosessin nykytilanteesta ja strategisista tavoitteista digitaalisen muutoksen tehostamiseksi. Tapaustutkimus toteutettiin sihteereiden kanssa toteutetun työpajan avulla. Tavoitteena oli purkaa sekä tunnistaa haasteita prosessissa, jossa valmistellaan sopimuksia lyhytaikaisille sijaisille. Tapaustutkimuksessa esiin tulleet ongelmat tutkittiin edelleen puolistrukturoituina haastatteluina avainhenkilöiden kanssa konsernihallinnossa, keskittyen digitaalisen muutoksen haasteisiin, toimenpiteisiin ja sektorin strategisiin tavoitteisiin.
Johtopäätöksenä oli, että nykyinen sopimusten valmisteluprosessi vaatii lisäkehitystä, käyttäjien osallistumista sekä eri sektorit (toimialat) ylittävää ja asiakaskeskeistä lähestymistapaa. Tutkimus osoittaa, että johdon osallistuminen, työntekijöiden osaamisen kehittäminen tai uudelleenkoulutus, sekä ennakoiva henkilöstösuunnittelu tulisi olla keskiössä, kun digitaalinen muutos muuttaa työtapojamme.
Tutkimus toteutettiin tapaustutkimuksena ja laadullisina puolistrukturoituina haastatteluina. Tutkimuksen ensimmäinen vaihe sisälsi perehtymisen toimeksiantajan työntekijöiden tuottamiin materiaaleihin, jotta saatiin käsitys prosessin nykytilanteesta ja strategisista tavoitteista digitaalisen muutoksen tehostamiseksi. Tapaustutkimus toteutettiin sihteereiden kanssa toteutetun työpajan avulla. Tavoitteena oli purkaa sekä tunnistaa haasteita prosessissa, jossa valmistellaan sopimuksia lyhytaikaisille sijaisille. Tapaustutkimuksessa esiin tulleet ongelmat tutkittiin edelleen puolistrukturoituina haastatteluina avainhenkilöiden kanssa konsernihallinnossa, keskittyen digitaalisen muutoksen haasteisiin, toimenpiteisiin ja sektorin strategisiin tavoitteisiin.
Johtopäätöksenä oli, että nykyinen sopimusten valmisteluprosessi vaatii lisäkehitystä, käyttäjien osallistumista sekä eri sektorit (toimialat) ylittävää ja asiakaskeskeistä lähestymistapaa. Tutkimus osoittaa, että johdon osallistuminen, työntekijöiden osaamisen kehittäminen tai uudelleenkoulutus, sekä ennakoiva henkilöstösuunnittelu tulisi olla keskiössä, kun digitaalinen muutos muuttaa työtapojamme.