Barnet i centrum - Interprofessionellt samarbete mellan familjearbete och småbarnspedagogik
Finnäs, Sara; Häggback, Daniela (2024)
Finnäs, Sara
Häggback, Daniela
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024053018259
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024053018259
Tiivistelmä
Examensarbetets syfte var att granska om familjearbetets personal och småbarnspedagogikens personal samarbetar. I examensarbetet har barnet fått en central del, vilket gör att vi forskade i hur man på bästa sätt kan arbeta så att barnet alltid kan vara i centrum. Tanken med examensarbetet är att gå djupare in på hur ett interprofessionellt samarbete kan ta form och vilka metoder som används.
Våra frågeställningar i examensarbetet är: Stöder familjearbete och småbarnspedagogiken barnet genom interprofessionellt arbete? Stöds barnet med olika metoder inom småbarnspedagogiken och familjearbete men med liknande målsättningar? Kan man stöda barnet tillsammans med en gemensam utarbetad plan? Befrämjar ett interprofessionellt samarbete småbarnspedagogiken och familjearbete?
Den teoretiska delen i arbetet utgörs av olika litteratur som innehåller fakta om hur ett interprofessionellt samarbete mellan familjearbete och småbarnspedagogik kan se ut och hur det kan genomföras i praktiken. För att få ett bredare perspektiv har vi också intervjuat personal inom småbarnspedagogik och familjearbete. Metoden i studien är kvalitativ, vi valde den kvalitativa metoden för att få utförligare och mer välgenomtänkta svar av respondenterna.
Resultatet visade att familjearbetets personal har mera erfarenhet av ett interprofessionellt samarbete, medan småbarnspedagogikens personal hade lite erfarenhet. Resultatet visade att ett interprofessionellt samarbete genomfördes om det finns behov. Alla respondenter var även av den åsikt att ett interprofessionellt samarbete är behövligt. Det gynnar barnet och dess familj om alla strävar till att arbeta mot samma håll. The research aims in the bachelor´s thesis was to find out if family work and early childhood education have an interprofessional collaboration. The focus in the bachelor´s thesis is the children, we wanted to know how the professionals work to always keep the child in focus. In this bachelor´s thesis we have done research to find out more about the interprofessional collaboration and how it can be applied in practice.
The questions at issue that the thesis aims to answer: are family work and early childhood education supporting the child through an interprofessional collaboration? Are they using different methods to support the child but with similar goals? Can they support the child with a joint plan? Is an interprofessional collaboration between early childhood education and family work something that needs to be promoted?
The theoretical framework of the thesis is founded on various literature explaining why family work and early childhood education needs interprofessional collaboration. To get a wider perspective we made a qualitative study, that includes people that work in both family work and early childhood education. We chose to do a qualitative study so we could get more detailed and well thought through answers.
The result shows that people who work in family work have more experience of interprofessional collaboration than people who work in early childhood education. It´s better for the child and his or her family´s interest if everyone that works with them are working towards the same goal.
Våra frågeställningar i examensarbetet är: Stöder familjearbete och småbarnspedagogiken barnet genom interprofessionellt arbete? Stöds barnet med olika metoder inom småbarnspedagogiken och familjearbete men med liknande målsättningar? Kan man stöda barnet tillsammans med en gemensam utarbetad plan? Befrämjar ett interprofessionellt samarbete småbarnspedagogiken och familjearbete?
Den teoretiska delen i arbetet utgörs av olika litteratur som innehåller fakta om hur ett interprofessionellt samarbete mellan familjearbete och småbarnspedagogik kan se ut och hur det kan genomföras i praktiken. För att få ett bredare perspektiv har vi också intervjuat personal inom småbarnspedagogik och familjearbete. Metoden i studien är kvalitativ, vi valde den kvalitativa metoden för att få utförligare och mer välgenomtänkta svar av respondenterna.
Resultatet visade att familjearbetets personal har mera erfarenhet av ett interprofessionellt samarbete, medan småbarnspedagogikens personal hade lite erfarenhet. Resultatet visade att ett interprofessionellt samarbete genomfördes om det finns behov. Alla respondenter var även av den åsikt att ett interprofessionellt samarbete är behövligt. Det gynnar barnet och dess familj om alla strävar till att arbeta mot samma håll.
The questions at issue that the thesis aims to answer: are family work and early childhood education supporting the child through an interprofessional collaboration? Are they using different methods to support the child but with similar goals? Can they support the child with a joint plan? Is an interprofessional collaboration between early childhood education and family work something that needs to be promoted?
The theoretical framework of the thesis is founded on various literature explaining why family work and early childhood education needs interprofessional collaboration. To get a wider perspective we made a qualitative study, that includes people that work in both family work and early childhood education. We chose to do a qualitative study so we could get more detailed and well thought through answers.
The result shows that people who work in family work have more experience of interprofessional collaboration than people who work in early childhood education. It´s better for the child and his or her family´s interest if everyone that works with them are working towards the same goal.