Lähettämön uusi layout- suunnitelma : case Motonet Turku
Keskinen, Leevi (2024)
Keskinen, Leevi
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024053018326
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024053018326
Tiivistelmä
Työn lähtökohtana on kehittää Motonetin verkkokaupan Turun lähettämön toimintaa suunnittelemalla uusi layout. Layout eli suunnitelma, josta ilmenee eri toimintojen sijainti, yksinkertaistettuna tilan pohjapiirros. Tavoitteena on kehittää ja muokata verkkokaupan lähettämön layoutia, jotta pystyttäisiin kehittämään ja tehostamaan toimintaa tilausten vähentyessä. Tarkoituksena on myös layout muutoksella vapauttaa motonetin myymälälle lisää tilaa varastokäyttöön.
Opinnäytetyössäni käsittelen myös varastointia nykypäivänä ja miten se on mahdollistanut verkkokaupan yleistymisen ja laajenemisen nykypäivänä maailmanlaajuiseksi. Suunnittelun pohjana on omakohtaiset kokemukset työskentelystä kyseisessä lähettämössä sekä keskustelut muiden työntekijöiden kanssa. Suunnittelussa on huomioitu työntekijöiden toiveet sekä keskusteltu tilan aiheuttamista haasteista. Havainnollistamisessa on käytetty apuna layout suunnitelman luonnosta. Käyttäjien ottaminen mukaan suunnitteluun, mahdollistaa käytännöllisten ratkaisuiden tekemisen ja vähentää virheiden mahdollisuutta käytännön toteutuksessa.
Uusi layout suunnitelma mahdollistaa tilan tehokkaamman käytön, pienemmällä tilausvolyymilla. Tilaa vapautuisi noin puolet verkkokaupan nykyisestä tilasta. Vaikka lähettämön tila pienene, pystyy se silti toimimaan tehokkaasti tulevaisuudessa. Uutta layoutia ei ole vielä ehditty käyttöön ottamaan, joten käyttökokemuksia ei ole saatavilla.
Opinnäytetyössäni käsittelen myös varastointia nykypäivänä ja miten se on mahdollistanut verkkokaupan yleistymisen ja laajenemisen nykypäivänä maailmanlaajuiseksi. Suunnittelun pohjana on omakohtaiset kokemukset työskentelystä kyseisessä lähettämössä sekä keskustelut muiden työntekijöiden kanssa. Suunnittelussa on huomioitu työntekijöiden toiveet sekä keskusteltu tilan aiheuttamista haasteista. Havainnollistamisessa on käytetty apuna layout suunnitelman luonnosta. Käyttäjien ottaminen mukaan suunnitteluun, mahdollistaa käytännöllisten ratkaisuiden tekemisen ja vähentää virheiden mahdollisuutta käytännön toteutuksessa.
Uusi layout suunnitelma mahdollistaa tilan tehokkaamman käytön, pienemmällä tilausvolyymilla. Tilaa vapautuisi noin puolet verkkokaupan nykyisestä tilasta. Vaikka lähettämön tila pienene, pystyy se silti toimimaan tehokkaasti tulevaisuudessa. Uutta layoutia ei ole vielä ehditty käyttöön ottamaan, joten käyttökokemuksia ei ole saatavilla.