Kuvatarinapajat -mallin kehittäminen ja kokeileminen : nuorille suunnattu taidelähtöinen menetelmä tietoisuustaitojen harjoitteluun
Soini, Nina (2024)
Soini, Nina
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024053018333
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024053018333
Tiivistelmä
Kuvatarinapajat -malli on meditatiiviseen valokuvaukseen ja sanataiteeseen perustuva nuorille suunnattu taidepaja, jossa tietoisuustaitoja voidaan harjoitella luovasti. Pajassa tehdään kuvausretkiä ja tarkkaillaan ympäristöä. Otettuja kuvia käytetään inspiraationa kirjoittamisessa. Sanataide mahdollistaa sisäisen maailman sanoittamisen, joita kuvat tuovat esille. Sanataide hetken kuvaajana jatkaa läsnäolon tilaa. Kuvatarinapajojen ohjaaminen perustuu kannattelevaan, läsnäolevaan ohjaamiseen, jossa ohjaaja on rinnalla kulkija, ei pedagogi.
Toiminnallinen opinnäytetyö toteutettiin kokeilemalla kehittämisen -metodilla. Ensin luotiin prototyyppi Kuvatarinapajat -mallista, johon osallistui kaksi nuorta aikuista kanssakehittäjän roolissa kokeilemaan työpajan toimivuutta käytännössä. Kokoontumisia oli neljä ja kuvausretket sijoittuivat puutarha- sekä kaupunkimiljööseen. Tavoitteena oli selvittää, voiko Kuvatarinapajat -mallilla harjoitella tietoisuustaitoja, sanoittaa sisäistä maailmaa ja kuinka ohjaaja pystyy tukemaan osallistujia.
Kirjallisuuskatsauksen johtopäätös oli, että taidelähtöisillä menetelmillä voidaan harjoitella tietoisuustaitoja. Omien havaintojen ja osallistujien palautteen perusteella Kuvatarinapajat mahdollistaa tietoisuustaitojen harjoittelemisen, ja kuvat toimivat sykäyksinä sisäisen maailman sanoittamiseen.
Toiminnallinen opinnäytetyö toteutettiin kokeilemalla kehittämisen -metodilla. Ensin luotiin prototyyppi Kuvatarinapajat -mallista, johon osallistui kaksi nuorta aikuista kanssakehittäjän roolissa kokeilemaan työpajan toimivuutta käytännössä. Kokoontumisia oli neljä ja kuvausretket sijoittuivat puutarha- sekä kaupunkimiljööseen. Tavoitteena oli selvittää, voiko Kuvatarinapajat -mallilla harjoitella tietoisuustaitoja, sanoittaa sisäistä maailmaa ja kuinka ohjaaja pystyy tukemaan osallistujia.
Kirjallisuuskatsauksen johtopäätös oli, että taidelähtöisillä menetelmillä voidaan harjoitella tietoisuustaitoja. Omien havaintojen ja osallistujien palautteen perusteella Kuvatarinapajat mahdollistaa tietoisuustaitojen harjoittelemisen, ja kuvat toimivat sykäyksinä sisäisen maailman sanoittamiseen.