Vastuullisuusviestintä Instagramissa - opas Suomenlinnan toimijoille
Jalkanen, Anna (2024)
Jalkanen, Anna
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024053018331
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024053018331
Tiivistelmä
Tämä toiminnallisena työnä toteutettu opinnäytetyö käsittelee matkailutoimijoiden vastuullisuusviestintää sosiaalisessa mediassa. Kestävästi ja vastuullisesti toimiminen on tärkeää matkailun tulevaisuuden kannalta. Vastuullisuusviestinnän avulla organisaatio voi sekä kertoa omista vastuullisuusteoistaan että rohkaista matkailijoita toimimaan vastuullisemmin. Sosiaalisessa mediassa voidaan tavoittaa suuriakin joukkoja, ja sosiaalisen median vuorovaikutteisuuden vuoksi vastuullisuudesta viestiminen on siellä usein tehokasta.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tehdä vastuullisuusviestintäopas Instagramiin Suomenlinnan toimijoille. Tavoitteena oli tuottaa opas, jonka avulla kohteen toimijat voivat aloittaa, kehittää ja suunnitella omaa vastuullisuusviestintäänsä sosiaalisessa mediassa, erityisesti Instagramissa. Oppaasta haluttiin tehdä käytännönläheinen, sisältäen esimerkiksi vinkkejä ja malleja. Opinnäytetyön aihe rajattiin vastuullisuusviestintään Instagramissa, sillä Instagram on kanavana tuotoksen kohderyhmälle tuttu ja helposti lähestyttävä.
Opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona Suomenlinnan hoitokunnalle. Suomenlinnan hoitokunta on opetus- ja kulttuuriministeriön alainen valtion virasto, jonka tehtävänä on hallinnoida, ylläpitää, restauroida ja esitellä Suomenlinnaa. Tavoitteena oli tehdä tuotoksesta sellainen, että se tukee sekä Suomenlinnan hoitokunnan omaa kävijäviestintää että Suomenlinnan toimijoiden omaa viestintää. Työn taustalla oli tarve ohjeistukselle konkreettisten vastuullisuustekojen viestimiseen sosiaalisessa mediassa. Opinnäytetyö tehtiin aikavälillä tammikuu - toukokuu 2024.
Työn tietoperusta käsittelee kestävää matkailua, vastuullista matkailuliiketoimintaa, vastuullisuusviestintää ja viestintää sosiaalisessa mediassa. Oppaan tuottamisessa hyödynnettiin tietoperustan lisäksi benchmarking-menetelmää eli vertailuanalyysiä. Benchmarkingissa etsittiin suomalaisten matkailuyritysten toteuttamaa vastuullisuusviestintää sosiaalisesta mediasta. Benchmarkingin avulla löydettyjä sosiaalisen median julkaisuja hyödynnettiin oppaan sisällön valinnassa, ja joitakin niistä myös esitellään oppaassa havainnollistavina esimerkkeinä.
Oppaassa kerrotaan vastuullisuusviestinnästä sekä sen hyödyistä ja merkityksestä. Se sisältää vinkkejä vetoavaan vastuullisuusviestintään sekä vastuullisuudesta viestimiseen Instagramissa. Vetoavan vastuullisuusviestinnän tulee olla asiakkaalle suunnattua, tunteisiin vetoavaa ja rehellistä. Instagramissa korostuu kuvien ja videoiden merkitys. Oppaassa esitellään aiheita, joista Suomenlinnan toimijat voi viestiä. Ne voivat liittyä ympäristölliseen, sosio-kulttuuriseen, tai taloudelliseen vastuuseen. Opas käsittelee myös viherpesua ja sen välttämisen keinoja. Oppaaseen muotoiltiin myös muutama mallijulkaisu Instagramiin, joita kohderyhmä voi soveltaa omassa viestinnässään. Opas tarjoaa apua Suomenlinnan toimijoille vastuullisuusviestinnän aloittamiseen ja suunnitteluun, ja vastaa näin kohderyhmän tarpeisiin.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tehdä vastuullisuusviestintäopas Instagramiin Suomenlinnan toimijoille. Tavoitteena oli tuottaa opas, jonka avulla kohteen toimijat voivat aloittaa, kehittää ja suunnitella omaa vastuullisuusviestintäänsä sosiaalisessa mediassa, erityisesti Instagramissa. Oppaasta haluttiin tehdä käytännönläheinen, sisältäen esimerkiksi vinkkejä ja malleja. Opinnäytetyön aihe rajattiin vastuullisuusviestintään Instagramissa, sillä Instagram on kanavana tuotoksen kohderyhmälle tuttu ja helposti lähestyttävä.
Opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona Suomenlinnan hoitokunnalle. Suomenlinnan hoitokunta on opetus- ja kulttuuriministeriön alainen valtion virasto, jonka tehtävänä on hallinnoida, ylläpitää, restauroida ja esitellä Suomenlinnaa. Tavoitteena oli tehdä tuotoksesta sellainen, että se tukee sekä Suomenlinnan hoitokunnan omaa kävijäviestintää että Suomenlinnan toimijoiden omaa viestintää. Työn taustalla oli tarve ohjeistukselle konkreettisten vastuullisuustekojen viestimiseen sosiaalisessa mediassa. Opinnäytetyö tehtiin aikavälillä tammikuu - toukokuu 2024.
Työn tietoperusta käsittelee kestävää matkailua, vastuullista matkailuliiketoimintaa, vastuullisuusviestintää ja viestintää sosiaalisessa mediassa. Oppaan tuottamisessa hyödynnettiin tietoperustan lisäksi benchmarking-menetelmää eli vertailuanalyysiä. Benchmarkingissa etsittiin suomalaisten matkailuyritysten toteuttamaa vastuullisuusviestintää sosiaalisesta mediasta. Benchmarkingin avulla löydettyjä sosiaalisen median julkaisuja hyödynnettiin oppaan sisällön valinnassa, ja joitakin niistä myös esitellään oppaassa havainnollistavina esimerkkeinä.
Oppaassa kerrotaan vastuullisuusviestinnästä sekä sen hyödyistä ja merkityksestä. Se sisältää vinkkejä vetoavaan vastuullisuusviestintään sekä vastuullisuudesta viestimiseen Instagramissa. Vetoavan vastuullisuusviestinnän tulee olla asiakkaalle suunnattua, tunteisiin vetoavaa ja rehellistä. Instagramissa korostuu kuvien ja videoiden merkitys. Oppaassa esitellään aiheita, joista Suomenlinnan toimijat voi viestiä. Ne voivat liittyä ympäristölliseen, sosio-kulttuuriseen, tai taloudelliseen vastuuseen. Opas käsittelee myös viherpesua ja sen välttämisen keinoja. Oppaaseen muotoiltiin myös muutama mallijulkaisu Instagramiin, joita kohderyhmä voi soveltaa omassa viestinnässään. Opas tarjoaa apua Suomenlinnan toimijoille vastuullisuusviestinnän aloittamiseen ja suunnitteluun, ja vastaa näin kohderyhmän tarpeisiin.