Perehdytyssuunnitelma ja mentorointiohjelma työhön sitouttavana tekijänä neurologian osastolla
Katri, Ketola (2024)
Katri, Ketola
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024053018375
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024053018375
Tiivistelmä
Hoitotyö on ala, joka vaatii jatkuvaa oppimista ja ammatillista kehittymistä, sillä potilaiden tarpeet ja hoitomenetelmät ovat kehittyneet viime vuosina nopeasti. Tämän vuoksi perehdytyksen merkitys hoitotyössä on kasvanut ja on entistä tärkeämpää potilasturvallisuuden, työturvallisuuden, työhyvinvoinnin ja työhön sitouttamisen kannalta. Sosiaali- ja terveysalalla on ollut haasteita hoitohenkilöstön rekrytoimisessa, joten alalle tulleista uusista hoitajista on tärkeää pitää kiinni.
Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda yksilöllinen perehdytyssuunnitelma ja mentorointiohjelma neurologiselle osastolle uuden työntekijän työhön sitoutumisen ja ammatillisen identiteetin kasvun tueksi. Opinnäytetyö toteutettiin tutkimuksellisena kehittämistyönä. Laadullinen aineisto kerättiin ryhmämuotoisina teemahaastatteluina neurologisen osaston hoitohenkilökunnalta. Aineisto analysoitiin teemoittelemalla. Tulosten perusteella perehdytyksen onnistumiseen vaikuttivat perehdytyksen yksilöllisyys, jatkuvuus, suunnitelmallisuus ja tavoitteellisuus. Perehdyttäjän tuli olla motivoitunut sekä ammattitaitoinen ja hänen oli tärkeää arvostaa omaa työtään. Perehtyjän taas tuli olla aktiivinen ja innostunut. Perehdytyksen seuranta ja arviointi vaikuttivat perehdytyksen onnistumiseen. Teoriatieto tuki haastatteluista saatuja tuloksia. Osastolla ei ole ollut mentorointiohjelmaa käytössä, mutta mentorointiin ajatuksena suhtauduttiin myönteisesti ja sen nähtiin lisäävän työhyvinvointia, työnhallinnantunnetta ja työhön sitoutumista.
Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda yksilöllinen perehdytyssuunnitelma ja mentorointiohjelma neurologiselle osastolle uuden työntekijän työhön sitoutumisen ja ammatillisen identiteetin kasvun tueksi. Opinnäytetyö toteutettiin tutkimuksellisena kehittämistyönä. Laadullinen aineisto kerättiin ryhmämuotoisina teemahaastatteluina neurologisen osaston hoitohenkilökunnalta. Aineisto analysoitiin teemoittelemalla. Tulosten perusteella perehdytyksen onnistumiseen vaikuttivat perehdytyksen yksilöllisyys, jatkuvuus, suunnitelmallisuus ja tavoitteellisuus. Perehdyttäjän tuli olla motivoitunut sekä ammattitaitoinen ja hänen oli tärkeää arvostaa omaa työtään. Perehtyjän taas tuli olla aktiivinen ja innostunut. Perehdytyksen seuranta ja arviointi vaikuttivat perehdytyksen onnistumiseen. Teoriatieto tuki haastatteluista saatuja tuloksia. Osastolla ei ole ollut mentorointiohjelmaa käytössä, mutta mentorointiin ajatuksena suhtauduttiin myönteisesti ja sen nähtiin lisäävän työhyvinvointia, työnhallinnantunnetta ja työhön sitoutumista.