Kohti perheystävällisempää työelämää: Kuinka rakentaa perheystävällisyyttä tilitoimistoissa?
Kauppi, Karoliina (2024)
Kauppi, Karoliina
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024053018400
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024053018400
Tiivistelmä
Maailman muuttuneiden tilanteiden ja maailmanlaajuisen pandemian myötä, ihmisten arvomaailma on kokenut viime vuosina muutoksen. Ihmissuhteet, terveys ja vapaa-aika nousivat arvomaailman kärkeen ja alettiin etsimään parempia ratkaisuja perheen, vapaa-ajan ja työn yhdistämiseen. Perheystävällisyys nousi esille useassa mediassa etenkin perhevapaauudistuksen myötä.
Tutkimuksen tavoitteena oli ymmärtää, millaisena perheystävällisyys tilitoimistoissa koetaan ja kuinka perheystävällistä työnantajamielikuvaa ja -brändiä voisi rakentaa ja hyödyntää. Tutkimuksella haluttiin tuottaa tietoa tilitoimisto yrityksille perheystävällisen maineen luomisesta ja sen tuomista eduista yrityksen liiketoimintaan. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja aineisto kerättiin puolistrukturoitujen teemahaastattelujen avulla. Haastatteluihin osallistui kolmesta eri tilitoimistoista kuusi henkilöä, joilla kaikilla oli eri työnkuvat ja elämäntilanteet. Tutkimuksen aineisto analysoitiin sisällönanalyysia ja teemoittelua käyttäen.
Tutkimustuloksissa voitiin huomata, että perheystävällisyys käsitettiin yrityksessä avoimena vuorovaikutuksena ja kommunikointina, yleisenä joustavuutena työn ja muun elämän yhdistämisessä sekä inhimillisenä ja empaattisena työilmapiirinä. Tutkimustuloksista huomattiin, että samat tekijät nousivat esille myös perheystävällisen työnantajabrändin ja -mielikuvien teemoissa. Haastateltavat kokivat, että tilitoimistojen ensisijainen mielikuva ei tällä hetkellä ollut perheystävällisyys, mutta kokivat sen ehdottoman hyväksi mielikuvaksi viestintään ja rekrytointiin. Haastateltavien mielestä monet yrityksen arvot ja toimintatavat kuitenkin viestivät itsessään perheystävällisyyttä, joko tarkoituksenmukaisesti tai ei. Perheystävällisyyden rakentaminen osaksi tilitoimiston työnantajamielikuvaa ja -brändiä rakentuu siis työntekijäkokemuksista, jotka pohjautuvat avoimeen, joustavaan ja empaattiseen ilmapiiriin, jossa jokaista työntekijää kohdellaan tasa-arvoisesti ja he tulevat kuulluksi ja ymmärretyksi.
Perheystävällisyys ja sen rakentuminen tilitoimistoissa voidaan todeta olevan moninaista ja perustuvan työntekijöiden kokemuksiin yrityksen toimintatavoista. Perheystävällisyyttä henkivä brändi tuo yritykselle kilpailuetua ja luo positiivisen vaikutelman yrityksen toimintatavoista ja ilmapiiristä. Tämä hyödyttää yritystä paitsi nykyisen henkilökunnan sitouttamisessa, myös uusien työntekijöiden rekrytoinnissa. Mikä taas tekee yrityksestä haluttavamman ja kiinnostavamman myös muiden sidosryhmien silmissä.
Tutkimuksen tavoitteena oli ymmärtää, millaisena perheystävällisyys tilitoimistoissa koetaan ja kuinka perheystävällistä työnantajamielikuvaa ja -brändiä voisi rakentaa ja hyödyntää. Tutkimuksella haluttiin tuottaa tietoa tilitoimisto yrityksille perheystävällisen maineen luomisesta ja sen tuomista eduista yrityksen liiketoimintaan. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja aineisto kerättiin puolistrukturoitujen teemahaastattelujen avulla. Haastatteluihin osallistui kolmesta eri tilitoimistoista kuusi henkilöä, joilla kaikilla oli eri työnkuvat ja elämäntilanteet. Tutkimuksen aineisto analysoitiin sisällönanalyysia ja teemoittelua käyttäen.
Tutkimustuloksissa voitiin huomata, että perheystävällisyys käsitettiin yrityksessä avoimena vuorovaikutuksena ja kommunikointina, yleisenä joustavuutena työn ja muun elämän yhdistämisessä sekä inhimillisenä ja empaattisena työilmapiirinä. Tutkimustuloksista huomattiin, että samat tekijät nousivat esille myös perheystävällisen työnantajabrändin ja -mielikuvien teemoissa. Haastateltavat kokivat, että tilitoimistojen ensisijainen mielikuva ei tällä hetkellä ollut perheystävällisyys, mutta kokivat sen ehdottoman hyväksi mielikuvaksi viestintään ja rekrytointiin. Haastateltavien mielestä monet yrityksen arvot ja toimintatavat kuitenkin viestivät itsessään perheystävällisyyttä, joko tarkoituksenmukaisesti tai ei. Perheystävällisyyden rakentaminen osaksi tilitoimiston työnantajamielikuvaa ja -brändiä rakentuu siis työntekijäkokemuksista, jotka pohjautuvat avoimeen, joustavaan ja empaattiseen ilmapiiriin, jossa jokaista työntekijää kohdellaan tasa-arvoisesti ja he tulevat kuulluksi ja ymmärretyksi.
Perheystävällisyys ja sen rakentuminen tilitoimistoissa voidaan todeta olevan moninaista ja perustuvan työntekijöiden kokemuksiin yrityksen toimintatavoista. Perheystävällisyyttä henkivä brändi tuo yritykselle kilpailuetua ja luo positiivisen vaikutelman yrityksen toimintatavoista ja ilmapiiristä. Tämä hyödyttää yritystä paitsi nykyisen henkilökunnan sitouttamisessa, myös uusien työntekijöiden rekrytoinnissa. Mikä taas tekee yrityksestä haluttavamman ja kiinnostavamman myös muiden sidosryhmien silmissä.