Taidenäyttelyn markkinoinnin visuaalisuus graafisen suunnittelun näkökulmasta
Määttä, Salomo (2024)
Määttä, Salomo
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024053018408
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024053018408
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoite oli tutkia taidenäyttelyiden markkinointia ja ennen kaikkea sen visuaalisuutta graafisen suunnittelijan näkökulmasta. Ennakko-oletusten pohjalta työn tavoitteena oli pohtia huomioon otettavia asioita taiteen markkinoinnissa sekä graafisen suunnittelijan taiteen tuntemuksen vaadetta. Laadullisen tutkimuksen omaisesti tavoitteena ei ollut löytää suoranaisia vastauksia ja syy-seuraussuhteita, vaan tutkia ja tuoda ilmi kokemuksia ja näkemyksiä aiheesta.
Tutkimuksen tietoperusta pohjautuu markkinointiviestintään, ja tutkimuksen aiheen myötä tarkempaan tarkasteluun on otettu visuaalinen viestintä. Tutkimusmenetelminä käytettiin teemahaastatteluja sekä vertailevaa analyysiä museoiden välillä. Asiantuntijahaastattelut kohdistuivat eri puolella Suomea toimivien taidemuseoiden graafisiin suunnittelijoihin.
Tutkimustulokset puoltavat pääsääntöisesti tutkimuksen olettamuksia, mutta avaavat myös laajempaa näkökulmaa ja esittävät vastaväitteitä yksinkertaistetuille olettamuksille. Taiteen markkinoinnissa on huomioon otettavia asioita, ja se vaatii osaltaan erilaista lähestymistä kuin jonkin kulutustuotteen markkinointi. Asiantuntijahaastatteluissa nousee esiin kokemuksia siitä, että graafikko ei kuitenkaan yksin ole vastuussa kaikesta ja taiteen tuntemukseen apua tulee myös kuraattorilta tai taiteilijalta itseltään. Taiteen tuntemuksesta on toki hyötyä työskennellessä taiteen parissa. Näihin teemoihin pureudutaan syvemmin tutkimuksen tulosten analysoinnissa.
Tutkimuksen tietoperusta pohjautuu markkinointiviestintään, ja tutkimuksen aiheen myötä tarkempaan tarkasteluun on otettu visuaalinen viestintä. Tutkimusmenetelminä käytettiin teemahaastatteluja sekä vertailevaa analyysiä museoiden välillä. Asiantuntijahaastattelut kohdistuivat eri puolella Suomea toimivien taidemuseoiden graafisiin suunnittelijoihin.
Tutkimustulokset puoltavat pääsääntöisesti tutkimuksen olettamuksia, mutta avaavat myös laajempaa näkökulmaa ja esittävät vastaväitteitä yksinkertaistetuille olettamuksille. Taiteen markkinoinnissa on huomioon otettavia asioita, ja se vaatii osaltaan erilaista lähestymistä kuin jonkin kulutustuotteen markkinointi. Asiantuntijahaastatteluissa nousee esiin kokemuksia siitä, että graafikko ei kuitenkaan yksin ole vastuussa kaikesta ja taiteen tuntemukseen apua tulee myös kuraattorilta tai taiteilijalta itseltään. Taiteen tuntemuksesta on toki hyötyä työskennellessä taiteen parissa. Näihin teemoihin pureudutaan syvemmin tutkimuksen tulosten analysoinnissa.