Avohilmo-hoitoonpääsytietojen laatu ja luotettavuus hoitoonpääsyn indikaattorina
Taskinen, Jonna (2024)
Taskinen, Jonna
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024053018166
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024053018166
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen Avohilmo-hoitoonpääsytietojen laatua ja luotettavuutta hoitoonpääsyn indikaattorina Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueen avosairaanhoidon palveluissa. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa tietoa perusterveydenhuollon avohoidon hoitoilmoitusten eli Avohilmon hoitoonpääsytietojen laadusta ja luotettavuudesta sekä tunnistaa hoitoonpääsytietojen tuottamiseen ja niiden laadun parantamiseen liittyviä haasteita ja kehittämistarpeita. Tutkimuskysymyksinä esitettiin: 1. Kuinka laadukkaina ja luotettavina THL:n Avohilmo-hoitoonpääsytietoja tutkimuksen kohteena olevien yksiköiden osalta voidaan pitää? ja 2. Millaisia eroja hoitoonpääsytietojen laadussa ja luotettavuudessa on havaittavissa eri toimintamallien ja alueiden välillä?
Tutkimus kohdistui kahdeksan kiireetöntä lääkärivastaanottoa tarjoavan, ei-ulkoistetun terveysaseman (n=8) joulukuun 2023 hoitoonpääsytietoihin. Tutkimusmenetelmäksi valittiin kvantitatiivinen vertaileva tutkimus, joka mahdollisti tietojen systemaattisen ja objektiivisen tarkastelun. THL:n Avohilmo-hoitoonpääsytietojen laatua ja luotettavuutta arvioitiin vertailemalla hoitoonpääsykäyntien osuuksia kaikista kiireettömistä lääkärikäynneistä yksiköittäin, toimintamalleittain ja alueellisesti. Aineisto analysoitiin tilastollisesti kuvaavilla analyysimenetelmillä ja laadun ja luotettavuuden arvioinnissa hyödynnettiin Tilastokeskuksen tuottamaa tiedon laatukehikkoa.
Tutkimus osoitti, että joulukuun 2023 hoitoonpääsytiedot perustuivat mahdollisesti virheellisesti kirjattujen tai siirtyneiden tietojen vuoksi hyvin pieneen osaan kaikista kiireettömistä lääkärikäynneistä, jolloin hoitoonpääsykäyntien huomattavan pieni osuus nähdään hoitoonpääsytietojen laatua ja luotettavuutta heikentävänä tekijänä. Opinnäytetyössä saatujen tulosten perusteella kehittämistoimenpiteitä ehdotetaan kohdennettavan organisaation hoitoonpääsytietojen tietotuotannon laadun parantamiseen erityisesti tiimimallin mukaisesti toimivissa yksiköissä sekä sisäiseen laadunseurannan kehittämiseen ja valtakunnalliseen yhteiskehittämiseen.
Tutkimus kohdistui kahdeksan kiireetöntä lääkärivastaanottoa tarjoavan, ei-ulkoistetun terveysaseman (n=8) joulukuun 2023 hoitoonpääsytietoihin. Tutkimusmenetelmäksi valittiin kvantitatiivinen vertaileva tutkimus, joka mahdollisti tietojen systemaattisen ja objektiivisen tarkastelun. THL:n Avohilmo-hoitoonpääsytietojen laatua ja luotettavuutta arvioitiin vertailemalla hoitoonpääsykäyntien osuuksia kaikista kiireettömistä lääkärikäynneistä yksiköittäin, toimintamalleittain ja alueellisesti. Aineisto analysoitiin tilastollisesti kuvaavilla analyysimenetelmillä ja laadun ja luotettavuuden arvioinnissa hyödynnettiin Tilastokeskuksen tuottamaa tiedon laatukehikkoa.
Tutkimus osoitti, että joulukuun 2023 hoitoonpääsytiedot perustuivat mahdollisesti virheellisesti kirjattujen tai siirtyneiden tietojen vuoksi hyvin pieneen osaan kaikista kiireettömistä lääkärikäynneistä, jolloin hoitoonpääsykäyntien huomattavan pieni osuus nähdään hoitoonpääsytietojen laatua ja luotettavuutta heikentävänä tekijänä. Opinnäytetyössä saatujen tulosten perusteella kehittämistoimenpiteitä ehdotetaan kohdennettavan organisaation hoitoonpääsytietojen tietotuotannon laadun parantamiseen erityisesti tiimimallin mukaisesti toimivissa yksiköissä sekä sisäiseen laadunseurannan kehittämiseen ja valtakunnalliseen yhteiskehittämiseen.