Työnantajan rooli mielenterveys- ja päihdeongelmien hallinnassa : Käytännönläheinen puuttuminen mielenterveys- ja päihdeongelmiin
Koivunen, Laura (2024)
Koivunen, Laura
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024053018443
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024053018443
Tiivistelmä
Nykyään mielenterveys- ja päihdeongelmat ovat yleisiä, ja niitä esiintyy monilla työpaikoilla. Tällä hetkellä mielenterveysongelmat ovat merkittävin syy työkyvyttömyyseläkkeisiin, aiheuttaen myös merkittävät kustannukset yhteiskunnalle. Työantajat ovat merkittävässä roolissa mielenterveys- ja päihdeongelmiin puuttumisessa, mutta puuttuminen koetaan usein haasteellisena ja sen takia viivästyy tai jää kokonaan tekemättä. Ongelmien vähentämiseksi, yritysten tulisi toimia ongelmia ennaltaehkäisevästi ja päästä puuttumaan jo ilmenneisiin ongelmiin varhaisessa vaiheessa. Ongelmien tunnistaminen varhaisessa vaiheessa on kuitenkin vaikeaa ja puuttuminen koetaan haasteellisena eri syitten takia.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten työnantajien tulisi käytännössä toimia mielenterveys- ja päihdeongelmien kohdalla mahdollisimman hyvän kokemuksen vaikeasta aiheesta saadakseen ja laatia työntekijöiden kokemusten pohjalta käytännönläheinen ohjeistus erityisesti pienille ja keskisuurille yrityksille. Tavoite oli helpottaa erityisesti pienissä yrityksissä työnantajaa ja esihenkilöitä puuttumaan vaikeisiin tilanteisiin mielenterveys- ja päihdeongelmia epäiltäessä.
Työ toteutettiin haastattelemalla päihdeongelmasta kärsiviä henkilöitä, jotka ovat päässeet avun piiriin työnantajan puuttumisen johdosta sekä pitkän työuran isojen yritysten HR:ssä toiminutta henkilöä. Työnantajan päätehtävä mielenterveys- ja päihdeasioihin puuttumisessa on huomata muutokset työntekijän toiminnalla ja olemuksessa, ottaa asia esille ja ohjata työntekijä saamaan apua asiantuntijoilta.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten työnantajien tulisi käytännössä toimia mielenterveys- ja päihdeongelmien kohdalla mahdollisimman hyvän kokemuksen vaikeasta aiheesta saadakseen ja laatia työntekijöiden kokemusten pohjalta käytännönläheinen ohjeistus erityisesti pienille ja keskisuurille yrityksille. Tavoite oli helpottaa erityisesti pienissä yrityksissä työnantajaa ja esihenkilöitä puuttumaan vaikeisiin tilanteisiin mielenterveys- ja päihdeongelmia epäiltäessä.
Työ toteutettiin haastattelemalla päihdeongelmasta kärsiviä henkilöitä, jotka ovat päässeet avun piiriin työnantajan puuttumisen johdosta sekä pitkän työuran isojen yritysten HR:ssä toiminutta henkilöä. Työnantajan päätehtävä mielenterveys- ja päihdeasioihin puuttumisessa on huomata muutokset työntekijän toiminnalla ja olemuksessa, ottaa asia esille ja ohjata työntekijä saamaan apua asiantuntijoilta.