Inklusiivisuuden merkitys mainoskuvittajan työssä : liikkumisen apuvälineet ja niiden käyttäjien representaatio
Järvinen, Iida (2024)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024053018438
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024053018438
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tarkastelee kuvittajan roolia mainosalalla ja ihmiskuvan muokkaajana. Tavoitteena on tunnistaa erityisesti liikkumisen apuvälineitä käyttävien ihmisten tyypilliset stereotypiat mainoskuvastossa sekä selvittää hyvät käytännöt inklusiivisuuden lisäämiseksi.
Opinnäytetyötä tehdessä ilmeni, että liikumisen apuvälineiden käyttäjiä kuvataan mainoksissa todella vähäisesti. Usein supersankarin tai uhrin roolissa. Tämä vääristää käsitystä vammaisista ja saattaa jopa vaikuttaa heidän kehittyvään minäkuvaansa.
Oikein tuotettu inklusiivisuus lähtee yrityksen sisältä, kehittyy ja on pidettävä strategioissa mukana. Mikäli inklusiivisuus tulee esiin pelkästään mainonnasta, sortuu yritys helposti tokenismiin.
Opinnäytetyötä tehdessä ilmeni, että liikumisen apuvälineiden käyttäjiä kuvataan mainoksissa todella vähäisesti. Usein supersankarin tai uhrin roolissa. Tämä vääristää käsitystä vammaisista ja saattaa jopa vaikuttaa heidän kehittyvään minäkuvaansa.
Oikein tuotettu inklusiivisuus lähtee yrityksen sisältä, kehittyy ja on pidettävä strategioissa mukana. Mikäli inklusiivisuus tulee esiin pelkästään mainonnasta, sortuu yritys helposti tokenismiin.