Kuinka hyödynnän BCG-portfoliomatriisia liiketoiminnassa
Pelttari, Jaana (2024)
Pelttari, Jaana
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024053018328
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024053018328
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli esitellä BCG-matriisin käyttöä, ja kertoa kuinka yritys voi matriisin avulla parantaa liiketoimintaansa. Opinnäytetyöllä ei ollut toimeksiantajaa. Työn aihe valittiin tekijän oman kiinnostuksen vuoksi. Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin strategisen markkinoinnin perusteita ja esiteltiin BCG-matriisi. Teoriassa tutustuttiin myös matriisin nelikenttiin ja niiden käyttöön.
Opinnäytetyön tutkimusosa toteutettiin laadullisena sisältöanalyysinä. Tutkimuksen toteuttamisprosessissa esiteltiin tutkimuksen aihe, tavoitteet ja luonne. Tutkimusprosessissa läpikäytiin myös tutkimusaineiston tiedonkeruu, toteutus, työtavat sekä analysointi. Opinnäytetyössä tutkimusaineistona toimi Aalto-yliopiston Kauppakorkeakoulun toteuttaman markkinoinnin tila -kyselytutkimuksen tulokset. Kyselyyn vastasi 704 yritystä. Tutkimusaineisto valittiin työhön tietojen luotettavuuden ja soveltuvuuden perusteella. Markkinoinnin tila -kyselytutkimuksen tulokset esiteltiin opinnäytetyössä omana lukuna.
Tutkimuksen yhteenveto-osuudessa koottiin opinnäytetyön teoria ja tutkimusosa yhteen. Yhteenvedossa keskityttiin vertailemaan BCG-matriisin toimenpide-ehdotuksia tutkimusaineiston tietoihin. Opinnäytetyön viimeisessä eli johtopäätökset ja päätelmät osassa, yrityksille esitettiin liiketoimintaan liittyviä kehitysehdotuksia. Kehitysehdotusten taustalla toimi BCG-matriisi ja tutkimusanalyysistä saadut tiedot. Työn viimeisessä kappaleessa arvioitiin koko opinnäytetyöprosessia.
Opinnäytetyön tutkimusosa toteutettiin laadullisena sisältöanalyysinä. Tutkimuksen toteuttamisprosessissa esiteltiin tutkimuksen aihe, tavoitteet ja luonne. Tutkimusprosessissa läpikäytiin myös tutkimusaineiston tiedonkeruu, toteutus, työtavat sekä analysointi. Opinnäytetyössä tutkimusaineistona toimi Aalto-yliopiston Kauppakorkeakoulun toteuttaman markkinoinnin tila -kyselytutkimuksen tulokset. Kyselyyn vastasi 704 yritystä. Tutkimusaineisto valittiin työhön tietojen luotettavuuden ja soveltuvuuden perusteella. Markkinoinnin tila -kyselytutkimuksen tulokset esiteltiin opinnäytetyössä omana lukuna.
Tutkimuksen yhteenveto-osuudessa koottiin opinnäytetyön teoria ja tutkimusosa yhteen. Yhteenvedossa keskityttiin vertailemaan BCG-matriisin toimenpide-ehdotuksia tutkimusaineiston tietoihin. Opinnäytetyön viimeisessä eli johtopäätökset ja päätelmät osassa, yrityksille esitettiin liiketoimintaan liittyviä kehitysehdotuksia. Kehitysehdotusten taustalla toimi BCG-matriisi ja tutkimusanalyysistä saadut tiedot. Työn viimeisessä kappaleessa arvioitiin koko opinnäytetyöprosessia.