Katsaus S2-oppilaiden mediakasvatukseen yläkouluissa
Maakanen, Hanna (2024)
Maakanen, Hanna
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024053018571
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024053018571
Tiivistelmä
Maahanmuuttajien mediataidoilla voi edistää heidän integroitumistaan yhteiskuntaan. Tässä tutkimustyyppisessä opinnäytetyössä tavoitteena oli saada selville, millaisia haasteita yläkoulujen S2, eli suomi toisena kielenä, -opettajat kokevat oppilaidensa mediakasvatuksessa. Haasteiden esiintyvyyden lisäksi opinnäytetyössä perehdyttiin hieman S2-oppimäärän mediakasvatuksen sisältöön, oppilaiden medialukutaitoon sekä opettajien kokemuksiin mediakasvatuksen opettamisesta verrattuna muihin S2-oppimäärän aiheisiin.
Opinnäytetyötä varten selvitettiin, mitä hyötyä mediakasvatuksesta on nimenomaan maahanmuuttajataustaisille nuorille. Opinnäytetyön tarkoituksena oli myös saada uutta tietoa aiheesta, sillä aihetta on tutkittu melko vähän aiemmin. Tutkittava aineisto kerättiin anonyymillä kyselyllä yläkoulujen S2-opettajille. Työ tehtiin yhdistelemällä laadullista, määrällistä ja fenomenologista tutkimusstrategiaa. Opinnäytetyö toteutettiin lukukauden 2023–2024 aikana.
Tutkimuksessa selvisi, että eniten haasteita yläkouluikäisten S2-oppilaiden mediakasvatuksessa tuotti kielelliset ongelmat ja epäselvät tai liian niukat oppikirjamateriaalit. Opettajat kokivat myös oppilaidensa medialukutaidoissa olevan parannettavan varaa. Opettajien mukaan monet oppilaat kuitenkin kokevat mediakasvatuksen hieman muita S2-oppimäärän aihepiirejä kiinnostavampana, koska se on lähellä nuorten omaa elämää. Toisaalta kuitenkin mediakasvatukseen liittyvä hankala sanasto voi tuottaa haasteita maahanmuuttajataustaisille oppilaille.
S2-oppilaiden mediakasvatukseen liittyviä haasteita tulisi ehkäistä. Heikkoihin kielitaitoihin tulee puuttua oppimispolulla tarpeeksi aikaisin. Oleellista mediakasvatuksessa on esimerkiksi monipuolisten oppimateriaalien käyttäminen, oppilaiden luovuuden hyödyntäminen tehtävissä ja keskustelu media-aiheista yhdessä oppilaiden kanssa.
Opinnäytetyötä varten selvitettiin, mitä hyötyä mediakasvatuksesta on nimenomaan maahanmuuttajataustaisille nuorille. Opinnäytetyön tarkoituksena oli myös saada uutta tietoa aiheesta, sillä aihetta on tutkittu melko vähän aiemmin. Tutkittava aineisto kerättiin anonyymillä kyselyllä yläkoulujen S2-opettajille. Työ tehtiin yhdistelemällä laadullista, määrällistä ja fenomenologista tutkimusstrategiaa. Opinnäytetyö toteutettiin lukukauden 2023–2024 aikana.
Tutkimuksessa selvisi, että eniten haasteita yläkouluikäisten S2-oppilaiden mediakasvatuksessa tuotti kielelliset ongelmat ja epäselvät tai liian niukat oppikirjamateriaalit. Opettajat kokivat myös oppilaidensa medialukutaidoissa olevan parannettavan varaa. Opettajien mukaan monet oppilaat kuitenkin kokevat mediakasvatuksen hieman muita S2-oppimäärän aihepiirejä kiinnostavampana, koska se on lähellä nuorten omaa elämää. Toisaalta kuitenkin mediakasvatukseen liittyvä hankala sanasto voi tuottaa haasteita maahanmuuttajataustaisille oppilaille.
S2-oppilaiden mediakasvatukseen liittyviä haasteita tulisi ehkäistä. Heikkoihin kielitaitoihin tulee puuttua oppimispolulla tarpeeksi aikaisin. Oleellista mediakasvatuksessa on esimerkiksi monipuolisten oppimateriaalien käyttäminen, oppilaiden luovuuden hyödyntäminen tehtävissä ja keskustelu media-aiheista yhdessä oppilaiden kanssa.