Eettiset ongelmatilanteet ensihoidossa : ensihoitajaopiskelijoiden kohtaamia eettisiä tilanteita ja keinoja näiden ratkaisuun
Metsistö, Hilja; Almgren, Anette (2024)
Metsistö, Hilja
Almgren, Anette
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052415195
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052415195
Tiivistelmä
Ethical competence is an important part of high¬quality care. Professionals working in emergency care face ethically complex situations often. The work itself is considered fast¬paced and unpredictable. The nature of the work involves rapidly changing and unpredictable patient contacts, as well as operating in crisis situations, which create circumstances, where the ability to make ethically justified decisions is highlighted.
The purpose of this bachelors’ thesis was to find out what kind of ethical dilemmas the paramedic students of Turku University of Applied Sciences have been faced with during their supervised practical training periods and working in the field of emergency care, what kind of support they have received for handling ethical challenges and do they perceive the education content related to ethics to be sufficient. This research is conducted by using theme interview as the method of gathering knowledge and inductive content analysis was used when working through the data. The aim was to produce useful material for the stakeholders of the EthCo project to create training content focused on ethical competence.
The results of this study show, that professionals working in emergency care are much involved with situations requiring both ethical knowledge and ethical competence. The desire for standardized and more practical¬based training to enhance ethical competence emerges prominently. Further research is recommended to focus on the suitability of ethical simulations in paramedic training and to explore the significance of different practical training period structures in relation to ethical competence. Eettinen osaaminen on tärkeä tekijä laadukkaan hoitotyön toteutuksessa. Ensihoidon työympäristössä eettistä pohdintaa vaativia tilanteita kohdataan usein. Työn luonteeseen kuuluvat nopeasti muuttuvat ja arvaamattomat potilaskontaktit sekä kriisitilanteissa toiminen luovat olosuhteet, joissa eettinen päätöksenteko korostuu. Tästä huolimatta hoitotyön etiikan tutkimus nimenomaan ensihoidollisesta näkökulmasta on Suomessa ollut vähäistä.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, millaisia eettistä ongelmatilanteita Turun ammattikorkeakoulun ensihoitajaopiskelijat ovat kohdanneet ohjatuissa harjoitteluissaan ja työelämässä toimiessaan, millaista tukea he ovat saaneet eettisten haasteiden käsittelyyn sekä kokevatko he etiikkaan liittyvän koulutussisällön riittäväksi. Tutkimus on toteutettu teemahaastatteluna ja aineisto analysoitu induktiivisen sisällönanalyysin menetelmiä käyttäen. Tavoitteena oli tuottaa hyödyllistä materiaalia EthCo¬hankkeen toimeksiantajille eettiseen osaamiseen keskittyvän koulutussisällön luomiseksi.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että eettistä pohdintaa ja osaamista vaativia tilanteita kohdataan ensihoidossa runsaasti. Toive yhtenäistetylle ja enemmän käytännönläheisyyteen pohjautuvalle eettistä osaamista vahvistavalle koulutukselle nousee keskeisesti esiin. Jatkotutkimusta suositellaan kohdennettavaksi eettisten simulaatioiden soveltuvuuteen ensihoitajakoulutuksessa ja eri harjoittelurakenteiden merkityksen tutkimiseen suhteessa eettiseen osaamiseen.
The purpose of this bachelors’ thesis was to find out what kind of ethical dilemmas the paramedic students of Turku University of Applied Sciences have been faced with during their supervised practical training periods and working in the field of emergency care, what kind of support they have received for handling ethical challenges and do they perceive the education content related to ethics to be sufficient. This research is conducted by using theme interview as the method of gathering knowledge and inductive content analysis was used when working through the data. The aim was to produce useful material for the stakeholders of the EthCo project to create training content focused on ethical competence.
The results of this study show, that professionals working in emergency care are much involved with situations requiring both ethical knowledge and ethical competence. The desire for standardized and more practical¬based training to enhance ethical competence emerges prominently. Further research is recommended to focus on the suitability of ethical simulations in paramedic training and to explore the significance of different practical training period structures in relation to ethical competence.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, millaisia eettistä ongelmatilanteita Turun ammattikorkeakoulun ensihoitajaopiskelijat ovat kohdanneet ohjatuissa harjoitteluissaan ja työelämässä toimiessaan, millaista tukea he ovat saaneet eettisten haasteiden käsittelyyn sekä kokevatko he etiikkaan liittyvän koulutussisällön riittäväksi. Tutkimus on toteutettu teemahaastatteluna ja aineisto analysoitu induktiivisen sisällönanalyysin menetelmiä käyttäen. Tavoitteena oli tuottaa hyödyllistä materiaalia EthCo¬hankkeen toimeksiantajille eettiseen osaamiseen keskittyvän koulutussisällön luomiseksi.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että eettistä pohdintaa ja osaamista vaativia tilanteita kohdataan ensihoidossa runsaasti. Toive yhtenäistetylle ja enemmän käytännönläheisyyteen pohjautuvalle eettistä osaamista vahvistavalle koulutukselle nousee keskeisesti esiin. Jatkotutkimusta suositellaan kohdennettavaksi eettisten simulaatioiden soveltuvuuteen ensihoitajakoulutuksessa ja eri harjoittelurakenteiden merkityksen tutkimiseen suhteessa eettiseen osaamiseen.