Tuoteomistajan saavutettavuusohjeet
Sulander, Emmi (2024)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024053018621
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024053018621
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tehty toimeksiantona Helsingin yliopiston tietotekniikkakeskukselle. Digipalvelulaki velvoittaa muun muassa korkeakouluja noudattamaan saavutettavuusvaatimuksia. Helsingin yliopistolla lain piiriin kuuluvia järjestelmiä on vähintäänkin sata ja näistä kaikki eivät vielä täytä saavutettavuusvaatimuksia. Kaikkien uusien hankittavien ja kehitettävin järjestelmien tulisi myös olla saavutettavia. Digitaalisten palveluiden tuoteomistajien tai muiden, palvelun saavutettavuudesta vastaavien henkilöiden tekninen osaaminen on hyvin vaihtelevaa. Tähän tarpeeseen kaivattiin kirjallista ohjeistusta, joka auttaisi heitä nimenomaan digipalvelulain vaatimusten täyttämisessä.
Työn tietoperustan ensimmäisessä osassa käsitellään saavutettavuutta, siihen liittyvää lainsäädäntöä sekä sitä, mitä saavutettavuus tarkoittaa juuri korkeakoulujen näkökulmasta. Aiempien tutkimusten perusteella esimerkiksi julkisten verkkosivujen saavutettavuus vaihteli korkeakoulujen välillä merkittävästi. Toinen osa esittelee saavutettavan digitaalisen palvelun kehitysprosessia ja tuoteomistajan roolia saavutettavuustyössä. Tuoteomistaja vastaa usein palvelun saavutettavuudesta ja toisaalta saavutettavuus linkittyy usealla eri tavalla tuoteomistajan työhön ja vastuisiin.
Toiminnallisen opinnäytetyön tuotoksena syntyi tuoteomistajan saavutettavuusohjeet, jotka tehtiin vuoden 2023 aikana. Prosessin alkuvaiheessa kartoitettiin tuoteomistajan tarpeita ja olemassa olevia saavutettavuusohjeita. Ohjeiden tuottamisessa hyödynnettiinkin lopulta pääasiassa verkosta löytyvää materiaalia. Potentiaaliset ohjeiden käyttäjät kommentoivat tuoteomistajan saavutettavuusohjeiden luonnosta. Kommenttien perusteella viimeisteltiin lopulta ohjekokonaisuuden ensimmäinen versio, joka julkaistiin Helsingin yliopiston julkisella IT-Helpdesk-ohjesivustolla.
Tuoteomistajan saavutettavuusohjeiden kehittämistä on tarkoitus jatkaa. Ohjeiden päivittäminen on tärkeää, sillä WCAG-ohjeistus, johon digipalvelulakikin viittaa, saa tulevaisuudessa uusia, suomalaisorganisaatioitakin velvoittavia versioita. Käyttäjiltä ei ole vielä tullut kehitysehdotuksia, mutta ainakin tarkemmat ohjeet hankintojen saavutettavuusmäärittelyyn ja suositus saavutettavuusselosteessa ilmoitettavasta palautekanavasta ovat nousseet esiin muissa keskusteluissa. Vaikka kognitiivinen saavutettavuus ei kuulu ainakaan vielä lain vaatimuksiin, myös siihen liittyvä ohjeistus voisi tulevaisuudessa olla paikallaan.
Työn tietoperustan ensimmäisessä osassa käsitellään saavutettavuutta, siihen liittyvää lainsäädäntöä sekä sitä, mitä saavutettavuus tarkoittaa juuri korkeakoulujen näkökulmasta. Aiempien tutkimusten perusteella esimerkiksi julkisten verkkosivujen saavutettavuus vaihteli korkeakoulujen välillä merkittävästi. Toinen osa esittelee saavutettavan digitaalisen palvelun kehitysprosessia ja tuoteomistajan roolia saavutettavuustyössä. Tuoteomistaja vastaa usein palvelun saavutettavuudesta ja toisaalta saavutettavuus linkittyy usealla eri tavalla tuoteomistajan työhön ja vastuisiin.
Toiminnallisen opinnäytetyön tuotoksena syntyi tuoteomistajan saavutettavuusohjeet, jotka tehtiin vuoden 2023 aikana. Prosessin alkuvaiheessa kartoitettiin tuoteomistajan tarpeita ja olemassa olevia saavutettavuusohjeita. Ohjeiden tuottamisessa hyödynnettiinkin lopulta pääasiassa verkosta löytyvää materiaalia. Potentiaaliset ohjeiden käyttäjät kommentoivat tuoteomistajan saavutettavuusohjeiden luonnosta. Kommenttien perusteella viimeisteltiin lopulta ohjekokonaisuuden ensimmäinen versio, joka julkaistiin Helsingin yliopiston julkisella IT-Helpdesk-ohjesivustolla.
Tuoteomistajan saavutettavuusohjeiden kehittämistä on tarkoitus jatkaa. Ohjeiden päivittäminen on tärkeää, sillä WCAG-ohjeistus, johon digipalvelulakikin viittaa, saa tulevaisuudessa uusia, suomalaisorganisaatioitakin velvoittavia versioita. Käyttäjiltä ei ole vielä tullut kehitysehdotuksia, mutta ainakin tarkemmat ohjeet hankintojen saavutettavuusmäärittelyyn ja suositus saavutettavuusselosteessa ilmoitettavasta palautekanavasta ovat nousseet esiin muissa keskusteluissa. Vaikka kognitiivinen saavutettavuus ei kuulu ainakaan vielä lain vaatimuksiin, myös siihen liittyvä ohjeistus voisi tulevaisuudessa olla paikallaan.