Matkailuopas Ateenaan – Live Like Locals
Al Shaikh Ali, Ahmad (2024)
Al Shaikh Ali, Ahmad
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024053018613
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024053018613
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena on kehittää sähköinen matkailuopas Ateenaan matkustavalle. Tulostettava opas, joka on suomen kielellä, selkeä ja hyvän pituinen mistä sai kaiken hyödyllisen tiedon hyvässä lyhyessä ajassa. On ollut aikanaan paljon englantilaista oppaita, jotka ovat tästä aiheen piirteestä keskittyneet, mutta ei ollut suomalaisia. Oppaassa kuuluu pari paikallista aluetta ja ehdotetut hotellit, ravintolat ja aktiviteetit alueissa. Valitut alueet ovat nimeltään Palaio Faliro ja Petralona.
Tietoperustassa on tutkittu suomalaisten matkailu kohti Kreikkaa, suomalaisten yleisulkomaanmatkailu sekä Kreikkaa ja Ateena matkailukohteena. Tutkimuksessa on katsottu kuinka paljon suomalaisia ovat matkustaneet Kreikkaan ja Ateenaan, missä suomalaiset tykkäävät eniten matkustaa sekä katsottu jos matkailu on nousut vai ei ja jos ei, niin miksi. Siinä on samoin käyty läpi yleistä tietoa maasta ja kaupungista kuten historia, ilmasto, kieli, uskonto ja lomat. Palaio Falirosta ja Petralonasta, on tutkittu historia, reitit sekä ehdotetut paikat, jotka ovat käytetty hyväksi oppaassa, mutta ei kokonaisuudessaan. Samoin on käyty läpi mitä tekee matkailuoppaasta hyvän käymällä läpi sen ehdotettu ja tarkoitettu sisältö ja ominaisuuksia. Lopussa on tutustuttu autenttiseen matkailuun. Siinä kysytään mitä autenttinen matkailu tarkoittaa ja miten se liittyy paikallisuuden olemukselta matkailussa.
Menetelminä on käytetty aineisto- ja dokumenttianalyysi verkossa ja oma kokemus, ja oppaan alustoina toimivat Canva ja Instagram. Työn kehittämisprosessissa on käytetty Microsoftin SmartArtia, joka kuvaa tämän työn kaikki vaiheet. Oppaassa on aloitus-, keski- ja lopetusvaiheet. Näiden välissä on joitakin pienempiä vaiheita. Oppaan suunnittelu vaiheet ovat kuvattu tässä opinnäytetyössä, mutta itse opas on tehty Instagramin ja Canvan alustoissa. Instagramissa on jaettu kuvia valituista paikallisista paikoista ja Canvassa on tehty se opas kokonaisuudessaan. Instagramin elämänkerrassa on pistetty linkki Canvan oppaalla kiinnostuneille, jotka ovat nähneet niitä kuvia ja haluavat tietää enemmän. Liitteenä on samoin pistetty Instagramin sivu ja Canva opas tutustuvaksi.
Tämän opinnäytetyön tuloksena syntyi helposti luettava opas suomalaisille matkailijoille, jotka ha-luavat tutustua Ateenaan. Paikallisuuden aspekti oppaassa näkyy selvästi ja valitut alueet ja paikat olivat tosi sopivia oppaalle. Opas tulee olemaan hyödyllinen ainakin seuraavalle vuodelle, mistä sen jälkeen voi sitä päivittää uusille alueille ja paikka ehdotuksilla.
Tietoperustassa on tutkittu suomalaisten matkailu kohti Kreikkaa, suomalaisten yleisulkomaanmatkailu sekä Kreikkaa ja Ateena matkailukohteena. Tutkimuksessa on katsottu kuinka paljon suomalaisia ovat matkustaneet Kreikkaan ja Ateenaan, missä suomalaiset tykkäävät eniten matkustaa sekä katsottu jos matkailu on nousut vai ei ja jos ei, niin miksi. Siinä on samoin käyty läpi yleistä tietoa maasta ja kaupungista kuten historia, ilmasto, kieli, uskonto ja lomat. Palaio Falirosta ja Petralonasta, on tutkittu historia, reitit sekä ehdotetut paikat, jotka ovat käytetty hyväksi oppaassa, mutta ei kokonaisuudessaan. Samoin on käyty läpi mitä tekee matkailuoppaasta hyvän käymällä läpi sen ehdotettu ja tarkoitettu sisältö ja ominaisuuksia. Lopussa on tutustuttu autenttiseen matkailuun. Siinä kysytään mitä autenttinen matkailu tarkoittaa ja miten se liittyy paikallisuuden olemukselta matkailussa.
Menetelminä on käytetty aineisto- ja dokumenttianalyysi verkossa ja oma kokemus, ja oppaan alustoina toimivat Canva ja Instagram. Työn kehittämisprosessissa on käytetty Microsoftin SmartArtia, joka kuvaa tämän työn kaikki vaiheet. Oppaassa on aloitus-, keski- ja lopetusvaiheet. Näiden välissä on joitakin pienempiä vaiheita. Oppaan suunnittelu vaiheet ovat kuvattu tässä opinnäytetyössä, mutta itse opas on tehty Instagramin ja Canvan alustoissa. Instagramissa on jaettu kuvia valituista paikallisista paikoista ja Canvassa on tehty se opas kokonaisuudessaan. Instagramin elämänkerrassa on pistetty linkki Canvan oppaalla kiinnostuneille, jotka ovat nähneet niitä kuvia ja haluavat tietää enemmän. Liitteenä on samoin pistetty Instagramin sivu ja Canva opas tutustuvaksi.
Tämän opinnäytetyön tuloksena syntyi helposti luettava opas suomalaisille matkailijoille, jotka ha-luavat tutustua Ateenaan. Paikallisuuden aspekti oppaassa näkyy selvästi ja valitut alueet ja paikat olivat tosi sopivia oppaalle. Opas tulee olemaan hyödyllinen ainakin seuraavalle vuodelle, mistä sen jälkeen voi sitä päivittää uusille alueille ja paikka ehdotuksilla.