Pienten ja keskisuurten yritysten markkinointi ja sen budjetointi
Nyman, Jasmin (2024)
Nyman, Jasmin
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024053018709
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024053018709
Tiivistelmä
Moni unohtaa kuinka pitkät juuret markkinoinnilla on ja paljon se on aikojen aikana muuttunut, sillä markkinointia on ollut niin pitkään, kun on ollut myyntiäkin. Markkinointi on yritykselle tärkeä ja pitkään kantava sijoitus, johon kannattaa laatia myös oma budjetti. Kuinka monella yrityksellä on olemassa markkinointibudjetti ja minkä perusteella se määräytyy? Opinnäytetyössä käsitellään eri alan yritysten markkinointitapoja, tavoitteita sekä budjetteja, mutta myös heidän ymmärrystään asiakassegmenteistä ja asiakaskäyttäytymisestä
Opinnäytetyössä toimeksiantajana toimii Somenatiivi, ja tutkimuksen tavoitteena on selvittää eri aloilla toimivien yritysten markkinointitapoja, miten heidän markkinointibudjettinsa määräytyvät sekä kokevatko yritykset markkinoinnin tuovan heille lisää asiakkaita ja myyntiä. Toimeksiantaja haluaa saada tutkimuksen avulla selville, millä tavoilla yritykset markkinoivat ja, kokevatko kaikki haastateltavat yritykset kokevat markkinoinnin olevan tärkeää heidän toiminnalleen. Toimeksiantaja pystyy myös kartoittamaan, kuinka hyvin yritykset ymmärtävät markkinointia ja mihin sijoittavat heidän budjettinsa.
Tutkimuksen on rajattu suomalaisiin pieniin ja keskisuuriin yrityksiin. Haastateltavat yritykset ovat samoilta toimialoilta, kuin Somenatiivin asiakkaat yleisimmin ovat.
Tutkimuksessa käytettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää ja tutkimukseen haastateltiin yhteensä viisi eri yritystä eri toimialoilta ympäri Suomea.
Tutkimuksen ja tutkimustulosten perusteella yritykset ymmärtävät markkinoinnin sekä markkinointibudjetoinnin tärkeyden. Markkinointibudjetointia ei koettu suoraviivaiseksi, sillä siihen on paljon erilaisia vaikuttavia tekijöitä. Haastateltavilla yrityksillä havaittiin olevan ymmärrys kohderyhmistä ja asiakassegmenteistään, jotta osaavat räätälöidä markkinointia saavuttaakseen heidät tehokkaasti. Eri markkinointialustoilla koettiin olevan hankalampaa mitata markkinointia ja siitä tulevaa tuottoa, mutta myös eri toimialoilla voi olla samanlaisia haasteita. Toimialoilla, joilla asiakassegmenttejä ei pysty tehokkaasti jakamaan, ei pysty myöskään räätälöimään ja mittaamaan markkinointia tehokkaasti. Vaikuttavien tekijöiden ymmärtäminen koettiin olevan ratkaisevaa jokaiselle yritykselle, jotta he pystyvät sijoittamaan markkinointibudjettinsa tehokkaasti ja oikeisiin alustoihin.
Opinnäytetyössä toimeksiantajana toimii Somenatiivi, ja tutkimuksen tavoitteena on selvittää eri aloilla toimivien yritysten markkinointitapoja, miten heidän markkinointibudjettinsa määräytyvät sekä kokevatko yritykset markkinoinnin tuovan heille lisää asiakkaita ja myyntiä. Toimeksiantaja haluaa saada tutkimuksen avulla selville, millä tavoilla yritykset markkinoivat ja, kokevatko kaikki haastateltavat yritykset kokevat markkinoinnin olevan tärkeää heidän toiminnalleen. Toimeksiantaja pystyy myös kartoittamaan, kuinka hyvin yritykset ymmärtävät markkinointia ja mihin sijoittavat heidän budjettinsa.
Tutkimuksen on rajattu suomalaisiin pieniin ja keskisuuriin yrityksiin. Haastateltavat yritykset ovat samoilta toimialoilta, kuin Somenatiivin asiakkaat yleisimmin ovat.
Tutkimuksessa käytettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää ja tutkimukseen haastateltiin yhteensä viisi eri yritystä eri toimialoilta ympäri Suomea.
Tutkimuksen ja tutkimustulosten perusteella yritykset ymmärtävät markkinoinnin sekä markkinointibudjetoinnin tärkeyden. Markkinointibudjetointia ei koettu suoraviivaiseksi, sillä siihen on paljon erilaisia vaikuttavia tekijöitä. Haastateltavilla yrityksillä havaittiin olevan ymmärrys kohderyhmistä ja asiakassegmenteistään, jotta osaavat räätälöidä markkinointia saavuttaakseen heidät tehokkaasti. Eri markkinointialustoilla koettiin olevan hankalampaa mitata markkinointia ja siitä tulevaa tuottoa, mutta myös eri toimialoilla voi olla samanlaisia haasteita. Toimialoilla, joilla asiakassegmenttejä ei pysty tehokkaasti jakamaan, ei pysty myöskään räätälöimään ja mittaamaan markkinointia tehokkaasti. Vaikuttavien tekijöiden ymmärtäminen koettiin olevan ratkaisevaa jokaiselle yritykselle, jotta he pystyvät sijoittamaan markkinointibudjettinsa tehokkaasti ja oikeisiin alustoihin.