Inbound-myyntiprosessin optimointi ja tuloksellisuuden kasvattaminen
Sinisalo, Iina (2024)
Sinisalo, Iina
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024053018810
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024053018810
Tiivistelmä
Myyntityö on murroksessa, sillä myynnin vaatimukset ovat kasvaneet maailman digitalisoituessa. Myyjiltä vaaditaan aktiivisuutta, koska kilpailu asiakkaista kovenee samalla kuin asiakkaiden ostomahdollisuudet laajenevat. Myyjien tulee kehittää osaamistaan jatkuvasti, jotta he kykenevät vastaamaan asiakkaiden kasvaviin odotuksiin. Myynti on yritykselle elintärkeä jo siitäkin syystä, että ilman myyntiä yrityksellä ei ole liiketoimintaa.
Kehittämistyön kohdeyrityksenä toimi kunnianhimoinen, kasvua tavoitteleva palvelualan yritys, joka tuottaa asiakkailleen palveluja kerta- ja toistuvaluonteisesti. Kohdeyrityksen uusasiakashankinta suoritetaan suoramyyntinä puhelimitse sekä edustajakäynneillä, jotka varataan säännöllisestä palvelusta kiinnostuneille asiakkaille. Työn tavoitteena oli kehittää inbound-myyntiprosessia sekä kasvattaa tuloksellisuutta edustajakäynnin varaamisen suhteen. Tarkoituksena oli luoda kohdeyritykselle uusi myyntiohjeistus, jota noudattamalla edustajakäyntejä varattaisiin viikkotasolla nykyistä enemmän.
Kehittämistyö toteutettiin laadullisena haastatteluna käyttäen aineistonkeruumenetelmänä puolistrukturoitua teemahaastattelua. Kehittämistyön keskeisimmät johtopäätökset olivat, että kohdeyrityksen myyntitavoitetta ei korostettu tai seurattu, jonka vuoksi myyjät eivät tavoitelleet edustajakäynnin varaamista kertaluontoisesta palvelusta kiinnostuneiden asiakkaiden kohdalla. Haastatteluissa nousi esiin myös työntekijöiden toive lisäkoulutuksiin panostamisesta.
Toimintaehdotuksena esitettiin tavoitteen kirkastaminen ja datan kerääminen lisämyynnistä. Lisäksi kehittämistyö tarjosi kohdeyritykselle kaksi lisäkoulutusehdotelmaa esiin nousseiden myyjien myyntisuoritusta koskevien kehityskohteiden pohjalta. Kehittämistyön aikana selvisi, että suppea tarvekartoitus oli keskeinen syy lisämyynnin puutteellisuuteen, jonka vuoksi uuteen myyntiohjeistukseen luotiin puhelurunko laajalla tarvekartoituksella. Kehittämistyö vastasi kattavasti kohdeyrityksen kehittämistarpeeseen, sillä uusi myyntiohjeistus jäi käyttöön vielä kokeilujakson jälkeenkin.
Kehittämistyön kohdeyrityksenä toimi kunnianhimoinen, kasvua tavoitteleva palvelualan yritys, joka tuottaa asiakkailleen palveluja kerta- ja toistuvaluonteisesti. Kohdeyrityksen uusasiakashankinta suoritetaan suoramyyntinä puhelimitse sekä edustajakäynneillä, jotka varataan säännöllisestä palvelusta kiinnostuneille asiakkaille. Työn tavoitteena oli kehittää inbound-myyntiprosessia sekä kasvattaa tuloksellisuutta edustajakäynnin varaamisen suhteen. Tarkoituksena oli luoda kohdeyritykselle uusi myyntiohjeistus, jota noudattamalla edustajakäyntejä varattaisiin viikkotasolla nykyistä enemmän.
Kehittämistyö toteutettiin laadullisena haastatteluna käyttäen aineistonkeruumenetelmänä puolistrukturoitua teemahaastattelua. Kehittämistyön keskeisimmät johtopäätökset olivat, että kohdeyrityksen myyntitavoitetta ei korostettu tai seurattu, jonka vuoksi myyjät eivät tavoitelleet edustajakäynnin varaamista kertaluontoisesta palvelusta kiinnostuneiden asiakkaiden kohdalla. Haastatteluissa nousi esiin myös työntekijöiden toive lisäkoulutuksiin panostamisesta.
Toimintaehdotuksena esitettiin tavoitteen kirkastaminen ja datan kerääminen lisämyynnistä. Lisäksi kehittämistyö tarjosi kohdeyritykselle kaksi lisäkoulutusehdotelmaa esiin nousseiden myyjien myyntisuoritusta koskevien kehityskohteiden pohjalta. Kehittämistyön aikana selvisi, että suppea tarvekartoitus oli keskeinen syy lisämyynnin puutteellisuuteen, jonka vuoksi uuteen myyntiohjeistukseen luotiin puhelurunko laajalla tarvekartoituksella. Kehittämistyö vastasi kattavasti kohdeyrityksen kehittämistarpeeseen, sillä uusi myyntiohjeistus jäi käyttöön vielä kokeilujakson jälkeenkin.