Monimuotoisen työyhteisön johtaminen ja esihenkilöiden osaaminen
Koivunen, Johanna (2024)
Koivunen, Johanna
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024053018803
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024053018803
Tiivistelmä
Työelämä muuttuu tulevaisuudessa yhä monimuotoisemmiksi. Työnantajat rekrytoivat työntekijöitä kansainvälisesti ympäri maailmaa ja työntekijöiden eläkeikä nousee. Samaan aikaan ihmisillä on erilaisia tarpeita ja tavoitteita työtehtäviin. Työyhteisöt ovat muutoksessa ja esihenkilötyössä tarvitaan lisää monipuolista osaamista, jotta monimuotoisten työyhteisöjen vahvuudet saadaan esille. Tulevaisuudessa työtä tehdään yhä useammin monikulttuurisessa ja monikielisessä työyhteisössä. Näillä voi olla niin positiivisia kuin negatiivisia vaikutuksia työyhteisön toimintaan ja tuloksellisuuteen.
Opinnäytetyö toteutettiin toimeksiantona Keski-Uudenmaan koulutuskuntayhtymä Keudassa. Tavoitteena oli selvittää, millaista osaamista esihenkilöt tarvitsivat monimuotoisen työyhteisön johtamiseen. Mitä esihenkilöt ymmärsivät monimuotoisuudella ja millaisia haasteita he näkivät työssään sekä miten he voisivat hyödyntää monimuotoista työyhteisöä vahvuutena.
Tutkimus toteutettiin laadullisella tutkimusmenetelmällä, jossa aineistoa kerättiin haastattelemalla seitsemää esihenkilöä. Aineisto analysoitiin käyttäen menetelmänä sisällönanalyysiä, jossa sisältö teemoiteltiin ja luokiteltiin eri aihealueisiin. Aineiston perusteella keskeisiksi osaamistarpeiksi nousivat inklusiiviseen johtamiseen liittyvät taidot, henkilöstökäytänteet, vuorovaikutustaidot, monikulttuurisuus ja kielitaito.
Tutkimustuloksien perusteella vahvistui käsitys osaamistarpeista. Monimuotoisen työyhteisön johtaminen vaatii hyvää johtamista ja esihenkilötyötä. Monimuotoisen työyhteisön johtaminen ei poikkea suuresti yleisesti hyvästä johtamisesta ja esihenkilötyöstä. Vuorovaikutustaitojen merkitys korostuu, koska kaikki työntekijät eivät välttämättä kommunikoi samalla kielellä, jolloin väärinkäsitysten mahdollisuus lisääntyy. Kehittämistoimenpiteiksi nousivat kielitietoinen perehdyttäminen, kielen oppiminen työtehtävissä ja inklusiivisen johtamisen merkitys syrjinnän kokemuksiin.
Opinnäytetyö toteutettiin toimeksiantona Keski-Uudenmaan koulutuskuntayhtymä Keudassa. Tavoitteena oli selvittää, millaista osaamista esihenkilöt tarvitsivat monimuotoisen työyhteisön johtamiseen. Mitä esihenkilöt ymmärsivät monimuotoisuudella ja millaisia haasteita he näkivät työssään sekä miten he voisivat hyödyntää monimuotoista työyhteisöä vahvuutena.
Tutkimus toteutettiin laadullisella tutkimusmenetelmällä, jossa aineistoa kerättiin haastattelemalla seitsemää esihenkilöä. Aineisto analysoitiin käyttäen menetelmänä sisällönanalyysiä, jossa sisältö teemoiteltiin ja luokiteltiin eri aihealueisiin. Aineiston perusteella keskeisiksi osaamistarpeiksi nousivat inklusiiviseen johtamiseen liittyvät taidot, henkilöstökäytänteet, vuorovaikutustaidot, monikulttuurisuus ja kielitaito.
Tutkimustuloksien perusteella vahvistui käsitys osaamistarpeista. Monimuotoisen työyhteisön johtaminen vaatii hyvää johtamista ja esihenkilötyötä. Monimuotoisen työyhteisön johtaminen ei poikkea suuresti yleisesti hyvästä johtamisesta ja esihenkilötyöstä. Vuorovaikutustaitojen merkitys korostuu, koska kaikki työntekijät eivät välttämättä kommunikoi samalla kielellä, jolloin väärinkäsitysten mahdollisuus lisääntyy. Kehittämistoimenpiteiksi nousivat kielitietoinen perehdyttäminen, kielen oppiminen työtehtävissä ja inklusiivisen johtamisen merkitys syrjinnän kokemuksiin.