Käyttäjäkokemuksen merkitys toiminnanohjausjärjestelmän implementoinnissa
Ojanen, Joonas (2024)
Ojanen, Joonas
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024053018723
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024053018723
Tiivistelmä
Toiminnanohjausjärjestelmän implementoinnit yrityksissä eivät aina mene suunnitelmien mukaan ja saattavat siitä syystä epäonnistua. Suurimmaksi osaksi syynä ovat organisaatioiden sisäiset resurssit. Järjestelmää käyttävät tahot eli loppukäyttäjät ovat tärkeä elementti implementointiprojektin kulun ja sen onnistumisen kannalta. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää kohdeyrityksen loppukäyttäjien kokemuksia, niin projektin kulusta kuin implementoitavan toiminnanohjausjärjestelmän käytöstä. Tutkimusongelman ollessa moniulotteinen, suoritettiin opinnäytetyö monimenetelmällisesti. Teoria koostettiin useasta erilaisesta mallista, ja kvantitatiivinen ote laadittiin teoriapohjaa hyödyntäen. Tuloksia täydennettiin myös kvalitatiivisella otteella, laajemman ja syvällisemmän ymmärryksen saamiseksi tutkittavasta ilmiöstä. Tapaustutkimuksen tulokset kerättiin yhteen ja muodostettiin kaavio, jossa yhdistettiin havainnot sekä teoria yhdeksi kokonaisuudeksi. Tuloksista esille nousi etenkin käyttäjän motivaation ja osaamisen huomioiminen sekä näiden ylläpitäminen. Huomioitavista asioista koostettiin taulukko, jota voidaan hyödyntää jatkossa muutosjohtamisen tukena.