Dataohjautuvuuden hyödyntäminen digitaalisen mainonnan suunnittelussa
Huhta, Elina (2024)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024053018761
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024053018761
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksellisessa opinnäytetyössä käydään läpi dataohjautuvuuden hyödyntämistä digitaalisen mainonnan suunnittelussa. Markkinoinnin kentän käydessä entistä monimuotoisemmaksi nyky-yhteiskunnassa, on markkinoinnin pystyttävä vastaamaan sen sekä kuluttajien vaatimuksiin. Mainonnan toivotaan kuluttajien puolesta olevan henkilökohtaisempaa ja aiempaa puhuttelevampaa – ja tähän tarpeeseen vastaa dataohjautuvuus.
Kun mainonnan suunnittelussa hyödynnetään kuluttajien itsensä luovuttamaa dataa, päästään suunnittelun ja toteutuksen tasolla aiempaa syvemmälle tasolle asiakasymmärryksen saralla. Mainontaa päästään näin kohdentamaan ennen kaikkea kustannustehokkaammin, ja viesteistä saadaan yksilöitä puhuttelevia massatuotantojen sijaan. Avainasemassa tulisi siis olla ymmärrys siitä, mikä datassa houkuttaa ja koukuttaa yksilötasolla.
Opinnäytetyö tarjoaa kattavan katsauksen dataohjautuvaan digitaalisen mainonnan suunnitteluun asiantuntijalähteiden ja -havaintojen, case-esimerkkien sekä havainnollistavien kuvien sekä kaavioiden kautta.
Kun mainonnan suunnittelussa hyödynnetään kuluttajien itsensä luovuttamaa dataa, päästään suunnittelun ja toteutuksen tasolla aiempaa syvemmälle tasolle asiakasymmärryksen saralla. Mainontaa päästään näin kohdentamaan ennen kaikkea kustannustehokkaammin, ja viesteistä saadaan yksilöitä puhuttelevia massatuotantojen sijaan. Avainasemassa tulisi siis olla ymmärrys siitä, mikä datassa houkuttaa ja koukuttaa yksilötasolla.
Opinnäytetyö tarjoaa kattavan katsauksen dataohjautuvaan digitaalisen mainonnan suunnitteluun asiantuntijalähteiden ja -havaintojen, case-esimerkkien sekä havainnollistavien kuvien sekä kaavioiden kautta.