Interaktiivisen tarinan toteuttaminen VR-hyötypelissä
Benyamina, Daniel (2024)
Benyamina, Daniel
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024053018802
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024053018802
Tiivistelmä
Hyötypelien käyttö opetuksessa on lisääntynyt. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia, miten interaktiivista tarinaa voidaan toteuttaa hyötypeleissä ja testata lasten hoitotyöhön liittyvien Unity-pelimoottorilla toteutettujen hyötypelien kehittämiseen soveltuvia teknologioita.
Opinnäytetyön ensimmäisessä käytännön osiossa testattiin Unityn aikajanatyökalua ja visuaalista ohjelmointityökalua interaktiivisen tarinan sisältävän hyötypelin rakentamisessa. Toteutuksen perusteella todettiin, että kyseiset työkalut soveltuvat hyvin hyötypelien ja niiden interaktiivisen tarinan toteuttamiseen Unity-pelimoottorilla, mutta on huomioitava, että visuaalisen ohjelmointityökalun käyttö voi olla rajoittavaa monimutkaisten ohjelmointilogiikoiden luomisessa.
Opinnäytetyön toisessa käytännön osiossa suunniteltiin ja toteutettiin VR-hyötypelin prototyyppi Unity-pelimoottorilla käyttäen hyödyksi generatiivisia tekoälytyökaluja. Hyötypeliprototyyppi vastasi suurimmilta osin sen opetuksellisia tavoitteita, mutta ongelmia ilmeni immersiivisyyden saavuttamisessa, mikä johtui osittain tekoälytyökaluilla tuotettujen assettien laadusta. Toteutuksen perusteella havaittiin, että generatiivisten tekoälytyökalujen käyttö voi nopeuttaa hyötypelien kehitystä, sillä ne mahdollistavat sisällön nopean tuotannon. Niiden soveltuvuus kuhunkin projektiin tulee kuitenkin harkita tarkkaan, sillä työkalujen tuottama sisältö ei välttämättä vastaa projektin laatuvaatimuksia. The purpose of this thesis was to explore how interactive storytelling can be implemented in educational games and to test technologies suitable for developing educational games related to pediatric nursing using the Unity game engine.
In the first practical part of the thesis, Unity's Timeline tool and visual scripting tool were tested in building a educational game containing interactive storytelling. It was found that these tools are well-suited for implementing educational games and their interactive stories with the Unity engine, but it should be noted that the use of the visual scripting tool can be limiting in creating complex programming logics.
In the second practical part of the thesis, a VR educational game prototype was designed and implemented using the Unity engine, utilizing generative AI tools. The educational game prototype largely met its educational objectives, but there were challenges in achieving immersion, partly due to the quality of assets produced by AI tools. The implementation showed that the use of generative AI tools can speed up the development of educational games, as they allow for rapid content production. However, their suitability for each project should be carefully considered, as the content produced by the tools may not meet the project's quality requirements.
Opinnäytetyön ensimmäisessä käytännön osiossa testattiin Unityn aikajanatyökalua ja visuaalista ohjelmointityökalua interaktiivisen tarinan sisältävän hyötypelin rakentamisessa. Toteutuksen perusteella todettiin, että kyseiset työkalut soveltuvat hyvin hyötypelien ja niiden interaktiivisen tarinan toteuttamiseen Unity-pelimoottorilla, mutta on huomioitava, että visuaalisen ohjelmointityökalun käyttö voi olla rajoittavaa monimutkaisten ohjelmointilogiikoiden luomisessa.
Opinnäytetyön toisessa käytännön osiossa suunniteltiin ja toteutettiin VR-hyötypelin prototyyppi Unity-pelimoottorilla käyttäen hyödyksi generatiivisia tekoälytyökaluja. Hyötypeliprototyyppi vastasi suurimmilta osin sen opetuksellisia tavoitteita, mutta ongelmia ilmeni immersiivisyyden saavuttamisessa, mikä johtui osittain tekoälytyökaluilla tuotettujen assettien laadusta. Toteutuksen perusteella havaittiin, että generatiivisten tekoälytyökalujen käyttö voi nopeuttaa hyötypelien kehitystä, sillä ne mahdollistavat sisällön nopean tuotannon. Niiden soveltuvuus kuhunkin projektiin tulee kuitenkin harkita tarkkaan, sillä työkalujen tuottama sisältö ei välttämättä vastaa projektin laatuvaatimuksia.
In the first practical part of the thesis, Unity's Timeline tool and visual scripting tool were tested in building a educational game containing interactive storytelling. It was found that these tools are well-suited for implementing educational games and their interactive stories with the Unity engine, but it should be noted that the use of the visual scripting tool can be limiting in creating complex programming logics.
In the second practical part of the thesis, a VR educational game prototype was designed and implemented using the Unity engine, utilizing generative AI tools. The educational game prototype largely met its educational objectives, but there were challenges in achieving immersion, partly due to the quality of assets produced by AI tools. The implementation showed that the use of generative AI tools can speed up the development of educational games, as they allow for rapid content production. However, their suitability for each project should be carefully considered, as the content produced by the tools may not meet the project's quality requirements.