Palvelumuotoilun hyödyntäminen julkaisutietojen käsittelyn kehittämisessä
Kokkoniemi, Iida (2024)
Kokkoniemi, Iida
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024053018801
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024053018801
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä selvitettiin julkaisutietojen käsittelyn nykytilaa ja kuinka sitä saataisiin kehitettyä palvelumuotoilua hyödyntämällä. Julkaisutiedolla tarkoitetaan tässä kontekstissa tietoa muutoksesta liittyen tietojärjestelmään. Opinnäytetyön toimeksiantajana on ICT-alalla toimiva yritys ja opinnäytetyössä keskitytään yrityksen tiimien, tuoteomistajien ja järjestelmäntuottajaan liittyviin asioihin. Järjestelmäntuottaja välittää julkaisutiedot toimeksiantajana toimivalle yritykselle.
Yhtenä tutkimuskysymyksenä oli selvittää, kuinka kuvataan ja kehitetään julkaisutietojen käsittelyä palvelumuotoilun keinoin. Toisena tutkimuskysymyksenä oli selvittää, miten palvelumuotoilun menetelmillä saataisiin tuotettua tietoa, mikä sujuvoittaisi tiimien toimintaa. Opinnäytetyön tavoitteena on saada jäsennellympää tietoa julkaisutietojen käsittelyn nykytilasta ja tuottaa tietoa tiimien työn sujuvoittamiseksi. Tutkimusongelmien avulla saatiin vastaukset tutkimuskysymyksiin. Tutkimusongelmat liittyvät julkaisutietojen käsittelyyn liittyviin asioihin organisaation prosessien ja viestinnän kontekstissa.
Opinnäytetyö on tapaustutkimus, jossa on käytetty palvelumuotoilun menetelmiä. Palvelumuotoilun menetelminä opinnäytetyössä on käytetty haastatteluja, joiden avulla muodostui kattava ymmärrys yrityksen sidosryhmien toiminnasta, julkaisutietojen käsittelystä ja siihen liittyvistä seikoista. Varjostuksen kautta saatiin syvennettyä asiakasymmärrystä seuraamalla julkaisutietojen käsittelyä reaaliajassa. Luotainmenetelmän avulla oli tarkoitus saada syvennettyä jo saadusta tiedosta olennaisia asioita ja tuoda mahdollisesti esiin sellaista tietoa, mikä ei ole vielä tullut esiin. Työpajatoimintaa oli tarkoitus pitää alun perin luotainmenetelmän tilalla, mutta työpajaa ei ollut mahdollista pitää.
Opinnäytetyö antaa vastauksia julkaisutietojen nykytilaan liittyvistä seikoista ja kuinka julkaisutietojen käsittelyä voitaisiin kehittää. Opinnäytetyö antaa myös vastauksia tiimien työn sujuvoittamiseksi. Lopputulos antaa yritykselle pohjaa jatkokehittää edellä mainittuja asioita.
Yhtenä tutkimuskysymyksenä oli selvittää, kuinka kuvataan ja kehitetään julkaisutietojen käsittelyä palvelumuotoilun keinoin. Toisena tutkimuskysymyksenä oli selvittää, miten palvelumuotoilun menetelmillä saataisiin tuotettua tietoa, mikä sujuvoittaisi tiimien toimintaa. Opinnäytetyön tavoitteena on saada jäsennellympää tietoa julkaisutietojen käsittelyn nykytilasta ja tuottaa tietoa tiimien työn sujuvoittamiseksi. Tutkimusongelmien avulla saatiin vastaukset tutkimuskysymyksiin. Tutkimusongelmat liittyvät julkaisutietojen käsittelyyn liittyviin asioihin organisaation prosessien ja viestinnän kontekstissa.
Opinnäytetyö on tapaustutkimus, jossa on käytetty palvelumuotoilun menetelmiä. Palvelumuotoilun menetelminä opinnäytetyössä on käytetty haastatteluja, joiden avulla muodostui kattava ymmärrys yrityksen sidosryhmien toiminnasta, julkaisutietojen käsittelystä ja siihen liittyvistä seikoista. Varjostuksen kautta saatiin syvennettyä asiakasymmärrystä seuraamalla julkaisutietojen käsittelyä reaaliajassa. Luotainmenetelmän avulla oli tarkoitus saada syvennettyä jo saadusta tiedosta olennaisia asioita ja tuoda mahdollisesti esiin sellaista tietoa, mikä ei ole vielä tullut esiin. Työpajatoimintaa oli tarkoitus pitää alun perin luotainmenetelmän tilalla, mutta työpajaa ei ollut mahdollista pitää.
Opinnäytetyö antaa vastauksia julkaisutietojen nykytilaan liittyvistä seikoista ja kuinka julkaisutietojen käsittelyä voitaisiin kehittää. Opinnäytetyö antaa myös vastauksia tiimien työn sujuvoittamiseksi. Lopputulos antaa yritykselle pohjaa jatkokehittää edellä mainittuja asioita.