Myynnin seuraamisen vaikutus työntekijän tulokseen
Kangas, Jemina; Mäki, Inka (2024)
Kangas, Jemina
Mäki, Inka
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024053018720
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024053018720
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksellisen opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, vaikuttaako myynnin seuraaminen työntekijöiden tekemään tulokseen ja millä tavalla. Halusimme vertailla kahta eri yritystä, joissa molemmissa tehdään myyntityötä, mutta erilaisin toimintatavoin. Toisessa yrityksessä maksetaan myynneistä rahallista bonusta, toisessa ei. Yhtenä tavoitteenamme oli ymmärtää, vaikuttaako mahdollisesti erilaisten toimintatapojen valinta työntekijöiden käsityksiin myynnin seuraamisesta ja heidän tuloksiinsa. Opinnäytetyössä huomioidaan myös kilpailuhenkisyyden ja motivaation vaikutus myynnin seuraamiseen sekä omaan tulokseen. Otimme myös huomioon vaikutuksen työilmapiiriin sekä halusimme selvittää, mikä motivoisi työntekijöitä tekemään parempaa myynnillistä tulosta. Yritykset eivät antaneet toimeksiantoa ja ne pysyvät tässä anonyymeinä. Puhumme vain yrityksestä X ja Y.
Opinnäytetyö on kvantitatiivinen eli määrällinen tutkimus. Se koostuu lähteisiin pohjautuvasta tietoperustasta, tutkimuksesta eli tässä tapauksessa kyselylomakkeesta, tulosten analysoinnista sekä pohdinnasta ja päätelmistä.
Tietoperustana tutkimme tarkemmin myyntijohtamista, johon liittyy ihmisen johtaminen ja palkitseminen sekä motivaation käsitettä. Tutkimus toteutettiin sähköisen kyselylomakkeen avulla, joka lähetettiin kummankin yrityksen myyntitiimeille. Kyselyssä oli sekä monivalintakysymyksiä että avoimia kysymyksiä. Halusimme pitää kyselyn anonyyminä, jotta se ei vaikuttaisi vastauksiin eikä vastaajia voitaisi tunnistaa vastausten perusteella.
Monivalintakysymysten tulokset esitettiin kuviona ja avointen kysymysten vastaukset kootusti kirjoitettuina. Huomasimme, että kilpailuhenkisyydellä ja motivaatiolla on suuri vaikutus positiiviseen kokemukseen myynnin seuraamisessa. Lisäksi huomasimme, että viestinnällä ja johtamisella on tärkeä osuus positiiviseen mielikuvaan myynnin seuraamisesta ja työnteosta. On tärkeää pitää tavoitteet toteutettavina, ja henkilökohtaisten onnistumisien sijaan voisi olla lopputulosta ajatellen mielekkäämpää katsoa enemmän yhteisiä onnistumisia ja tuloksia.
Opinnäytetyö on kvantitatiivinen eli määrällinen tutkimus. Se koostuu lähteisiin pohjautuvasta tietoperustasta, tutkimuksesta eli tässä tapauksessa kyselylomakkeesta, tulosten analysoinnista sekä pohdinnasta ja päätelmistä.
Tietoperustana tutkimme tarkemmin myyntijohtamista, johon liittyy ihmisen johtaminen ja palkitseminen sekä motivaation käsitettä. Tutkimus toteutettiin sähköisen kyselylomakkeen avulla, joka lähetettiin kummankin yrityksen myyntitiimeille. Kyselyssä oli sekä monivalintakysymyksiä että avoimia kysymyksiä. Halusimme pitää kyselyn anonyyminä, jotta se ei vaikuttaisi vastauksiin eikä vastaajia voitaisi tunnistaa vastausten perusteella.
Monivalintakysymysten tulokset esitettiin kuviona ja avointen kysymysten vastaukset kootusti kirjoitettuina. Huomasimme, että kilpailuhenkisyydellä ja motivaatiolla on suuri vaikutus positiiviseen kokemukseen myynnin seuraamisessa. Lisäksi huomasimme, että viestinnällä ja johtamisella on tärkeä osuus positiiviseen mielikuvaan myynnin seuraamisesta ja työnteosta. On tärkeää pitää tavoitteet toteutettavina, ja henkilökohtaisten onnistumisien sijaan voisi olla lopputulosta ajatellen mielekkäämpää katsoa enemmän yhteisiä onnistumisia ja tuloksia.