Itsenäisen harjoittelun opettaminen pop/jazz-laulajille toisen asteen opinnoissa
Salminen, Sirkka (2024)
Salminen, Sirkka
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024053018652
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024053018652
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin itsenäisen harjoittelun opettamista pop/jazz-laulunopiskelijoille toisella asteella. Tutkimuksen tavoitteena oli kartoittaa sitä, miten toisella asteella opettavat pop/jazz-laulunopettajat ohjaavat oppilaitaan kohti laadukasta itsenäistä harjoittelua. Tarkoituksena oli tuottaa tietoa itsenäisen harjoittelun opettamisesta musiikin koulutuksen ja laulunopetuksen kehittämisen tarpeisiin.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jossa aineisto kerättiin haastattelemalla neljää toisella asteella opettavaa pop/jazz-laulunopettajaa teemahaastatteluna. Laadukkaan itsenäisen harjoittelun opettamisen tekijöitä kartoitettiin kysymällä opettajilta myös laadukkaan itsenäisen harjoittelun ominaisuuksista ja sisällöistä sekä opiskelijoiden tuen tarpeista ja itsenäisessä harjoittelussa ilmenevistä haasteista. Aineisto analysoitiin teemoitellen.
Keskeisimpiä tuloksia oli se, että opiskelijan pitäisi pystyä toistamaan instrumenttitunneilla koettuja onnistumisia itsenäisessä harjoittelussa. Tätä edesauttaa opiskelijan oman toiminnan havainnoimisen ja analysoinnin opettelu instrumenttitunneilla sekä onnistumisten dokumentointi esimerkiksi kirjallisten muistiinpanojen, videoinnin tai äänittämisen avulla. Laadukasta itsenäistä harjoittelua kuvailtiin sanoilla säännöllinen, suunnitelmallinen, tavoitteellinen ja strukturoitu. Itsenäisen lauluharjoittelun haasteet jakautuivat opiskelijan toimintaan, ajatuksiin ja tunteisiin liittyviin, harjoittelun suunnitteluun ja sisältöön liittyviin sekä heikkoon nuotinlukutaitoon liittyviin haasteisiin, ja laulunopettajalta voitiin tarvita tukea yksilöllisesti eri osa-alueissa.
Tärkeintä laadukkaan itsenäisen harjoittelun kehittämisessä oli se, että oppilaalla on kulloinkin tarvittava tieto harjoittelun sisällöstä ja työkaluja toistaa instrumenttitunnilla saatuja onnistumisia itsenäisen harjoittelun aikana. Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää itsenäisen harjoittelun opetuksen kehittämisessä sekä pop/jazz-laulun opiskelijoiden että soveltuvilta osin myös muiden instrumenttien opiskelijoiden kanssa työskenneltäessä.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jossa aineisto kerättiin haastattelemalla neljää toisella asteella opettavaa pop/jazz-laulunopettajaa teemahaastatteluna. Laadukkaan itsenäisen harjoittelun opettamisen tekijöitä kartoitettiin kysymällä opettajilta myös laadukkaan itsenäisen harjoittelun ominaisuuksista ja sisällöistä sekä opiskelijoiden tuen tarpeista ja itsenäisessä harjoittelussa ilmenevistä haasteista. Aineisto analysoitiin teemoitellen.
Keskeisimpiä tuloksia oli se, että opiskelijan pitäisi pystyä toistamaan instrumenttitunneilla koettuja onnistumisia itsenäisessä harjoittelussa. Tätä edesauttaa opiskelijan oman toiminnan havainnoimisen ja analysoinnin opettelu instrumenttitunneilla sekä onnistumisten dokumentointi esimerkiksi kirjallisten muistiinpanojen, videoinnin tai äänittämisen avulla. Laadukasta itsenäistä harjoittelua kuvailtiin sanoilla säännöllinen, suunnitelmallinen, tavoitteellinen ja strukturoitu. Itsenäisen lauluharjoittelun haasteet jakautuivat opiskelijan toimintaan, ajatuksiin ja tunteisiin liittyviin, harjoittelun suunnitteluun ja sisältöön liittyviin sekä heikkoon nuotinlukutaitoon liittyviin haasteisiin, ja laulunopettajalta voitiin tarvita tukea yksilöllisesti eri osa-alueissa.
Tärkeintä laadukkaan itsenäisen harjoittelun kehittämisessä oli se, että oppilaalla on kulloinkin tarvittava tieto harjoittelun sisällöstä ja työkaluja toistaa instrumenttitunnilla saatuja onnistumisia itsenäisen harjoittelun aikana. Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää itsenäisen harjoittelun opetuksen kehittämisessä sekä pop/jazz-laulun opiskelijoiden että soveltuvilta osin myös muiden instrumenttien opiskelijoiden kanssa työskenneltäessä.