Pedagogisen satutunnin konseptin arviointi Inarin kirjaston ja varhaiskasvatuksen lukutaitoyhteistyössä
Ruotsalainen, Jaana (2024)
Ruotsalainen, Jaana
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024053018663
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024053018663
Tiivistelmä
Opinnäytetyö oli osa Inarin Lukutaitoyhteistyön Inarin malli -hanketta ja sen tarkoituksena oli tarkastella ja arvioida pedagogisen satutunnin konseptia. Arviointitieto pedagogisen satutunnin konseptista oli tärkeää, jotta Inarin kunnan kirjastossa osataan suunnata varhaiskasvatuksen kanssa tehtävää lukutaitoyhteistyötä mahdollisimman tehokkaaksi. Inarin kunnan lukutaitotyötä ja lukutaitoyhteistyötä on edistetty kolmessa hankkeessa, joista viimeisin on Lukutaitoyhteistyön Inarin malli -hanke. Näiden aikana kehitettiin lukijuuskasvatussuunnitelma, jonka osana ovat varhaiskasvatusryhmille suunnatut pedagogiset satutunnit. Suunnitelma jäi ohjaamaan kirjaston lukutaitotyötä ja lukutaitoyhteistyötä.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmät olivat laadullisia. Aineistoa kerättiin haastattelun ja kyselyn avulla kesällä 2023. Kyseessä on poikkeuksellinen laadullinen tutkimus, sillä arviointitietoa kerättiin verkossa toteutetulla, pelkästään avoimia kysymyksiä sisältävällä kyselyllä. Kyselyn avointen vastausten avulla haluttiin saada tietoa pedagogisen satutunnin konseptin toimivuudesta. Kyselytutkimukseen osallistui neljä kirjastontyöntekijää ja viisi varhaiskasvatuksen työntekijää. Haastattelu toteutettiin teemahaastatteluna, jossa haastateltiin Inarin hanketyöntekijää.
Kyselytulokset ja teemahaastattelu osoittivat, että monilukutaito on tärkeä tulevaisuuden taito ja että pedagogisten satutuntien toiminnallinen ja osallistava kokonaisuus on merkittävä tuki lapsen kerrontataidoille ja kerronnan ymmärtämiselle. Kertomuksen perusrakenteen oppiminen pedagogisessa satutunnissa ja siinä esitetyt johdattelevat kysymykset auttavat lapsia pohtimaan, kertomaan ja kysymään itse. Sekä kirjastontyöntekijät että varhaiskasvatuksen työntekijät olivat tyytyväisiä konseptiin ja pedagogiset satutunnit koettiin toimivaksi konseptiksi lasten lukutaidon edistämisessä.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmät olivat laadullisia. Aineistoa kerättiin haastattelun ja kyselyn avulla kesällä 2023. Kyseessä on poikkeuksellinen laadullinen tutkimus, sillä arviointitietoa kerättiin verkossa toteutetulla, pelkästään avoimia kysymyksiä sisältävällä kyselyllä. Kyselyn avointen vastausten avulla haluttiin saada tietoa pedagogisen satutunnin konseptin toimivuudesta. Kyselytutkimukseen osallistui neljä kirjastontyöntekijää ja viisi varhaiskasvatuksen työntekijää. Haastattelu toteutettiin teemahaastatteluna, jossa haastateltiin Inarin hanketyöntekijää.
Kyselytulokset ja teemahaastattelu osoittivat, että monilukutaito on tärkeä tulevaisuuden taito ja että pedagogisten satutuntien toiminnallinen ja osallistava kokonaisuus on merkittävä tuki lapsen kerrontataidoille ja kerronnan ymmärtämiselle. Kertomuksen perusrakenteen oppiminen pedagogisessa satutunnissa ja siinä esitetyt johdattelevat kysymykset auttavat lapsia pohtimaan, kertomaan ja kysymään itse. Sekä kirjastontyöntekijät että varhaiskasvatuksen työntekijät olivat tyytyväisiä konseptiin ja pedagogiset satutunnit koettiin toimivaksi konseptiksi lasten lukutaidon edistämisessä.