Varastopalvelun tuottaminen sivuliiketoimintana ulkopuolisille yrityksille
Tasso, Juuso (2024)
Tasso, Juuso
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024053018832
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024053018832
Tiivistelmä
Lähtökohtana tutkimukseen oli toimeksiantajan tavoite selvittää, voisiko yritys alkaa myydä omaa varastopalveluaan myös ulkopuolisille yrityksille. Tutkimuksen toimeksiantajana oli suomalainen ja kansainvälisesti toimiva vaate- ja tekstiilialan yritys. Yrityksen suunnitelmissa on mahdollisesti tulevaisuudessa rakentaa uutta varastotilaa Eurooppaan ja se halusi selvittää, voisiko osan kustannuksista kattaa palvelun myynnillä sekä saada myös tulevaisuudessa uutta tuottavaa liiketoimintaa ydintoimintojen rinnalle.
Tutkimuksen lähestymistapoina olivat konstruktiivinen tutkimus ja palvelumuotoilu. Tutkimusmenetelminä käytettiin pääasiassa kyselyä, haastatteluita ja havainnointia ja aineistoa kerättiin sekä toimeksiantajayrityksen sisältä että ulkopuolisilta yrityksiltä. Tutkimuksessa teetettiin kysely Suomessa toimiville vaate- ja tekstiilialan yrityksille ja sillä kartoitettiin niiden tarpeita ja haasteita varastoinnissa ja logistiikassa. Haastattelut teetettiin sisäisesti logistiikan ja digitaalisen liiketoiminnan avainhenkilöille. Lisäksi hyödynnettiin havainnointia yrityksen sisällä sekä erilaisia dokumentteja ja prosessikarttoja ja niiden perusteella saatiin analysoitua yrityksen logistiikan nykytilaa.
Kerätyn aineiston sekä tietoperustan avulla luotiin yritykselle ehdotus palvelu- ja hinnoittelumallista, joilla varasto- ja logistiikkapalvelujen uusi toimintamalli voitaisiin aloittaa ja palvelun myynnistä voitaisiin saada kannattavaa liiketoimintaa. Palvelumalliin koottiin normaalien uudessa varastossa tuotettavien varastopalvelujen lisäksi muutamia ehdotuksia, joilla toimintaa voitaisiin laajentaa tulevaisuudessa. Johtopäätöksissä nostettiin esiin myös kyselyssä ilmenneitä yrityksille tärkeitä asioita, joita tulevan varaston suunnitteluvaiheessa kannattaa jo ottaa huomioon. Hinnoittelumalleihin tehtiin ehdotus uuden asiakkaan sopimukseen sekä jatkosopimusmalliin. Hinnoittelumallissa huomioitiin toimeksiantajan tavoitteet tuottavasta liiketoiminnasta ja uuden toiminnan aloittamisesta aiheutuvien riskien minimoinnista. Kokonaistoimintamalliin kuului myös ehdotus uuden logistiikkapalvelujen tuottamiseen keskittyvän tytäryhtiön perustaminen.
Tutkimuksen tuloksia voidaan mahdollisesti soveltaa pohjana myös muissa yrityksissä ja toisilla aloilla avuksi vastaavan toiminnan suunnitteluun. Tutkimuksessa nousi esiin mahdollisina jatkotutkimuksen kohteina varaston optimaalisen sijainnin selvitys sekä palveluiden markkinointiin ja laajentamiseen liittyvät selvitykset.
Tutkimuksen lähestymistapoina olivat konstruktiivinen tutkimus ja palvelumuotoilu. Tutkimusmenetelminä käytettiin pääasiassa kyselyä, haastatteluita ja havainnointia ja aineistoa kerättiin sekä toimeksiantajayrityksen sisältä että ulkopuolisilta yrityksiltä. Tutkimuksessa teetettiin kysely Suomessa toimiville vaate- ja tekstiilialan yrityksille ja sillä kartoitettiin niiden tarpeita ja haasteita varastoinnissa ja logistiikassa. Haastattelut teetettiin sisäisesti logistiikan ja digitaalisen liiketoiminnan avainhenkilöille. Lisäksi hyödynnettiin havainnointia yrityksen sisällä sekä erilaisia dokumentteja ja prosessikarttoja ja niiden perusteella saatiin analysoitua yrityksen logistiikan nykytilaa.
Kerätyn aineiston sekä tietoperustan avulla luotiin yritykselle ehdotus palvelu- ja hinnoittelumallista, joilla varasto- ja logistiikkapalvelujen uusi toimintamalli voitaisiin aloittaa ja palvelun myynnistä voitaisiin saada kannattavaa liiketoimintaa. Palvelumalliin koottiin normaalien uudessa varastossa tuotettavien varastopalvelujen lisäksi muutamia ehdotuksia, joilla toimintaa voitaisiin laajentaa tulevaisuudessa. Johtopäätöksissä nostettiin esiin myös kyselyssä ilmenneitä yrityksille tärkeitä asioita, joita tulevan varaston suunnitteluvaiheessa kannattaa jo ottaa huomioon. Hinnoittelumalleihin tehtiin ehdotus uuden asiakkaan sopimukseen sekä jatkosopimusmalliin. Hinnoittelumallissa huomioitiin toimeksiantajan tavoitteet tuottavasta liiketoiminnasta ja uuden toiminnan aloittamisesta aiheutuvien riskien minimoinnista. Kokonaistoimintamalliin kuului myös ehdotus uuden logistiikkapalvelujen tuottamiseen keskittyvän tytäryhtiön perustaminen.
Tutkimuksen tuloksia voidaan mahdollisesti soveltaa pohjana myös muissa yrityksissä ja toisilla aloilla avuksi vastaavan toiminnan suunnitteluun. Tutkimuksessa nousi esiin mahdollisina jatkotutkimuksen kohteina varaston optimaalisen sijainnin selvitys sekä palveluiden markkinointiin ja laajentamiseen liittyvät selvitykset.