Kognitiivinen saavutettavuus verkkopalveluissa
Penttilä, Katri (2024)
Penttilä, Katri
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024053118992
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024053118992
Tiivistelmä
Yhteiskuntamme digitalisoituessa yhä useammat palvelut ovat siirtyneet sähköiseen muotoon, mikä tarjoaa monia etuja, mutta samalla vaikeuttaa tiettyjen käyttäjäryhmien pääsyn näihin palveluihin. Vaikka digitaaliset palvelut voivat olla nopeita, käteviä ja kustannustehokkaita, niiden saavutettavuus ei ole taattu kaikille käyttäjille, esimerkiksi niille, joilla on kognitiivisia haasteita. Tämä tutkimus on laadullinen kirjallisuuskatsaus, joka tarkastelee kognitiivisen saavutettavuuden huomioimista verkkopalveluiden suunnittelussa.
Kognitiivisen saavutettavuuden tilaan ja mahdollisiin parannuskohtiin haettiin vastauksia seuraavien tutkimuskysymysten avulla: Mikä on yleinen verkkosaavutettavuuden tila henkilöille, joilla on kognitiivisia haasteita? Mitkä osatekijät ovat tärkeitä kognitiivista saavutettavuutta suunnitellessa? Mitkä ovat yleisimmät syyt kognitiivisen verkkosaavutettavuuden puutteille? Mitä tulisi parantaa verkkosivustojen kognitiivisessa saavutettavuudessa?
Opinnäytetyössä käsitellään saavutettavuuden, kognitiivisen saavutettavuuden sekä WCAG-ohjeistusten keskeisimpiä määritelmiä sekä arvioidaan aikaisempia tutkimuksia kognitiivisesta saavutettavuudesta. Opinnäytetyön tarkoituksena on toimia ikkunana kognitiivisen saavutettavuuden tämänhetkiseen tilaan, sen tulevaisuuteen sekä nostaa esiin lisätutkimusta vaativat osa-alueet saavutettavuuden tutkimisessa.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että kognitiivinen saavutettavuus on vielä yleisesti kehitysvaiheessa, eivätkä nykyiset vaatimukset ole riittäviä tasa-arvoisten palveluiden luomiseksi. Yksi keskeinen ongelma on, että teknistä saavutettavuutta on painotettu kognitiivisen saavutettavuuden kustannuksella. Tutkimus tuo esiin, että yleisesti käytetyt saavutettavuustestausmenetelmät eivät riittävästi ota huomioon arkipäivän kokemuksia henkilöiltä, joilla on kognitiivisia haasteita. Jotta verkkopalvelut olisivat kaikille saavutettavia, tarvitaan laajempia ja konkreettisempia toimenpiteitä kognitiivisesti saavutettavien verkkopalveluiden luomiseksi.
Kognitiivisen saavutettavuuden tilaan ja mahdollisiin parannuskohtiin haettiin vastauksia seuraavien tutkimuskysymysten avulla: Mikä on yleinen verkkosaavutettavuuden tila henkilöille, joilla on kognitiivisia haasteita? Mitkä osatekijät ovat tärkeitä kognitiivista saavutettavuutta suunnitellessa? Mitkä ovat yleisimmät syyt kognitiivisen verkkosaavutettavuuden puutteille? Mitä tulisi parantaa verkkosivustojen kognitiivisessa saavutettavuudessa?
Opinnäytetyössä käsitellään saavutettavuuden, kognitiivisen saavutettavuuden sekä WCAG-ohjeistusten keskeisimpiä määritelmiä sekä arvioidaan aikaisempia tutkimuksia kognitiivisesta saavutettavuudesta. Opinnäytetyön tarkoituksena on toimia ikkunana kognitiivisen saavutettavuuden tämänhetkiseen tilaan, sen tulevaisuuteen sekä nostaa esiin lisätutkimusta vaativat osa-alueet saavutettavuuden tutkimisessa.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että kognitiivinen saavutettavuus on vielä yleisesti kehitysvaiheessa, eivätkä nykyiset vaatimukset ole riittäviä tasa-arvoisten palveluiden luomiseksi. Yksi keskeinen ongelma on, että teknistä saavutettavuutta on painotettu kognitiivisen saavutettavuuden kustannuksella. Tutkimus tuo esiin, että yleisesti käytetyt saavutettavuustestausmenetelmät eivät riittävästi ota huomioon arkipäivän kokemuksia henkilöiltä, joilla on kognitiivisia haasteita. Jotta verkkopalvelut olisivat kaikille saavutettavia, tarvitaan laajempia ja konkreettisempia toimenpiteitä kognitiivisesti saavutettavien verkkopalveluiden luomiseksi.