Digitaalisen median sisältöstrategia B2B-yritykselle
Perälä, Pauliina (2024)
Perälä, Pauliina
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024053018946
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024053018946
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää sisältömarkkinoinnin avulla toimeksiantajayrityksen digitaalista markkinointiviestintää. Opinnäytetyön ensimmäisenä tavoitteena oli perehtyä sisältömarkkinointiin, sisältöstrategiaan ja markkinoinnin suunnittelussa laajalti käytettyyn SOSTAC-malliin. Opinnäytetyön toisena tavoitteena oli tutkimushaastattelujen avulla saada esiin toimeksiantajayrityksen B2B-asiakasrajapinnassa työskentelevien henkilöiden kokemusperäistä hiljaista tietoa kohderyhmien ja sisältöstrategian luomisen taustaksi. Yhtenä opinnäytetyön tavoitteena oli oppia tuntemaan entistä paremmin toimeksiantajayrityksen B2B-liiketoiminnan kohderyhmät ja luoda näistä motiivipohjaiset ostajaryhmät. Opinnäytetyön viimeisenä tavoitteena oli luoda toimeksiantajayritykselle sisältöstrategia SOSTAC-suunnittelumallin vaiheistuksen pohjalta.
Toinen ja kolmas luku muodostavat opinnäytetyön teoreettisen viitekehyksen. Opinnäytetyön toisessa luvussa käsitellään sisältömarkkinointia. Luvussa tarkastellaan sisältömarkkinoinnin digitaalisia kanavia ja niiden käyttöä, sisältömarkkinoinnin digitaalisia muotoja eli sisältötyyppejä sekä sisältömarkkinoinnin malleja. Kolmannessa luvussa perehdytään sisältöstrategiaan ja sen laadintaan SOSTAC-mallin mukaisesti.
Neljännessä luvussa käsitellään opinnäytetyössä toteutettua kvalitatiivista tutkimusta. Luku sisältää avainhenkilöiden puolistrukturoidun tutkimushaastattelun käsittelyn, tutkimuksen luotettavuuden arvioinnin sekä keskeisten tutkimustulosten esittelyn.
Opinnäytetyön tuotoksena toimeksiantajayritykselle laadittua digitaalisen median sisältöstrategiaa käsitellään luvussa viisi. Sisältöstrategia laadittiin teoreettisen viitekehyksen sekä tutkimushaastattelujen perusteella SOSTAC-mallin vaiheistuksen mukaisesti. Sisältöstrategia kattaa myös sisältösuunnitelman ja alustavan julkaisukalenterin neljän kuukauden ajanjaksolle digitaalisessa mediassa syksyllä 2024 toteutettavaa markkinointiviestintää varten. Sisältöstrategia ja siihen kuuluvat sisältösuunnitelma sekä alustava julkaisukalenteri ovat opinnäytetyön salaisia liitteitä.
Toinen ja kolmas luku muodostavat opinnäytetyön teoreettisen viitekehyksen. Opinnäytetyön toisessa luvussa käsitellään sisältömarkkinointia. Luvussa tarkastellaan sisältömarkkinoinnin digitaalisia kanavia ja niiden käyttöä, sisältömarkkinoinnin digitaalisia muotoja eli sisältötyyppejä sekä sisältömarkkinoinnin malleja. Kolmannessa luvussa perehdytään sisältöstrategiaan ja sen laadintaan SOSTAC-mallin mukaisesti.
Neljännessä luvussa käsitellään opinnäytetyössä toteutettua kvalitatiivista tutkimusta. Luku sisältää avainhenkilöiden puolistrukturoidun tutkimushaastattelun käsittelyn, tutkimuksen luotettavuuden arvioinnin sekä keskeisten tutkimustulosten esittelyn.
Opinnäytetyön tuotoksena toimeksiantajayritykselle laadittua digitaalisen median sisältöstrategiaa käsitellään luvussa viisi. Sisältöstrategia laadittiin teoreettisen viitekehyksen sekä tutkimushaastattelujen perusteella SOSTAC-mallin vaiheistuksen mukaisesti. Sisältöstrategia kattaa myös sisältösuunnitelman ja alustavan julkaisukalenterin neljän kuukauden ajanjaksolle digitaalisessa mediassa syksyllä 2024 toteutettavaa markkinointiviestintää varten. Sisältöstrategia ja siihen kuuluvat sisältösuunnitelma sekä alustava julkaisukalenteri ovat opinnäytetyön salaisia liitteitä.