Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Sydänmerkki-tuotteiden hankinta ja käyttö yksityisissä lounasravintoloissa

Näsi, Juho; Karppinen, Jenni (2024)

 
Avaa tiedosto
Näsi_Karppinen.pdf (1.024Mt)
Lataukset: 


Näsi, Juho
Karppinen, Jenni
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024053119022
Tiivistelmä
Suomen Sydänliitto toi 2000-luvun alussa yhdessä Suomen Diabetesliiton kanssa
markkinoille sydänmerkin
tavoitteenaan edistää väestön terveyttä. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää Sydänmerkki-tuotteiden
käyttöä ravintola-alalla. Lisäksi haluttiin selvittää sitä, millainen liiketoiminnallinen merkitys Sydänmerkkituotteilla on ja mitkä tekijät vaikuttavat Sydänmerkki-tuotteiden hankintapäätöksiin.
Tutkimusmenetelmäksi valittiin laadullinen tutkimus ja aineiston keruumenetelmäksi haastattelu, jotka toteutettiin teemahaastatteluina. Tutkimuksessa haastateltiin ravintola-alan pk-yrittäjiä Etelä-Suomen alueella. Haastatteluaineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla.
Tutkimuksessa selvisi, että ravintoloitsijat eivät juurikaan käytä Sydänmerkki-tuotteita ja suhtautuvat siihen
varauksella. Sydänmerkki-tuotteiden hankinta oli sattumanvaraista ja ostojen ajuriksi paljastui halvalla myytävät erät. Liiketoiminnallista lisäarvoa ei nähty, päinvastoin. Sydänmerkki-tuotteet nähtiin makuprofiililtaan mauttomampina kuin vastaavat muut tuotteet, jonka arveltiin mahdollisesti vaikuttavan negatiivisesti
ravintolan kävijämääriin. Sydänmerkki-tuotteet nähtiin kuitenkin jossakin määrin hyödylliseksi, sen ohjatessa kuluttajia terveellisemmän syömisen pariin.
Jatkotutkimuksia olisi syytä tehdä ja laajentaa otantaa muualle Suomeen sekä eri konseptien ravintoloihin.
Tutkimuksessa olisi myös hyvä tehdä laajempi kyselytutkimus. Aiheen tarkastelu kansainvälisellä tasolla antaisi tutkimukselle lisää syvyyttä.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste