Sydänmerkki-tuotteiden hankinta ja käyttö yksityisissä lounasravintoloissa
Näsi, Juho; Karppinen, Jenni (2024)
Näsi, Juho
Karppinen, Jenni
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024053119022
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024053119022
Tiivistelmä
Suomen Sydänliitto toi 2000-luvun alussa yhdessä Suomen Diabetesliiton kanssa
markkinoille sydänmerkin
tavoitteenaan edistää väestön terveyttä. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää Sydänmerkki-tuotteiden
käyttöä ravintola-alalla. Lisäksi haluttiin selvittää sitä, millainen liiketoiminnallinen merkitys Sydänmerkkituotteilla on ja mitkä tekijät vaikuttavat Sydänmerkki-tuotteiden hankintapäätöksiin.
Tutkimusmenetelmäksi valittiin laadullinen tutkimus ja aineiston keruumenetelmäksi haastattelu, jotka toteutettiin teemahaastatteluina. Tutkimuksessa haastateltiin ravintola-alan pk-yrittäjiä Etelä-Suomen alueella. Haastatteluaineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla.
Tutkimuksessa selvisi, että ravintoloitsijat eivät juurikaan käytä Sydänmerkki-tuotteita ja suhtautuvat siihen
varauksella. Sydänmerkki-tuotteiden hankinta oli sattumanvaraista ja ostojen ajuriksi paljastui halvalla myytävät erät. Liiketoiminnallista lisäarvoa ei nähty, päinvastoin. Sydänmerkki-tuotteet nähtiin makuprofiililtaan mauttomampina kuin vastaavat muut tuotteet, jonka arveltiin mahdollisesti vaikuttavan negatiivisesti
ravintolan kävijämääriin. Sydänmerkki-tuotteet nähtiin kuitenkin jossakin määrin hyödylliseksi, sen ohjatessa kuluttajia terveellisemmän syömisen pariin.
Jatkotutkimuksia olisi syytä tehdä ja laajentaa otantaa muualle Suomeen sekä eri konseptien ravintoloihin.
Tutkimuksessa olisi myös hyvä tehdä laajempi kyselytutkimus. Aiheen tarkastelu kansainvälisellä tasolla antaisi tutkimukselle lisää syvyyttä.
markkinoille sydänmerkin
tavoitteenaan edistää väestön terveyttä. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää Sydänmerkki-tuotteiden
käyttöä ravintola-alalla. Lisäksi haluttiin selvittää sitä, millainen liiketoiminnallinen merkitys Sydänmerkkituotteilla on ja mitkä tekijät vaikuttavat Sydänmerkki-tuotteiden hankintapäätöksiin.
Tutkimusmenetelmäksi valittiin laadullinen tutkimus ja aineiston keruumenetelmäksi haastattelu, jotka toteutettiin teemahaastatteluina. Tutkimuksessa haastateltiin ravintola-alan pk-yrittäjiä Etelä-Suomen alueella. Haastatteluaineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla.
Tutkimuksessa selvisi, että ravintoloitsijat eivät juurikaan käytä Sydänmerkki-tuotteita ja suhtautuvat siihen
varauksella. Sydänmerkki-tuotteiden hankinta oli sattumanvaraista ja ostojen ajuriksi paljastui halvalla myytävät erät. Liiketoiminnallista lisäarvoa ei nähty, päinvastoin. Sydänmerkki-tuotteet nähtiin makuprofiililtaan mauttomampina kuin vastaavat muut tuotteet, jonka arveltiin mahdollisesti vaikuttavan negatiivisesti
ravintolan kävijämääriin. Sydänmerkki-tuotteet nähtiin kuitenkin jossakin määrin hyödylliseksi, sen ohjatessa kuluttajia terveellisemmän syömisen pariin.
Jatkotutkimuksia olisi syytä tehdä ja laajentaa otantaa muualle Suomeen sekä eri konseptien ravintoloihin.
Tutkimuksessa olisi myös hyvä tehdä laajempi kyselytutkimus. Aiheen tarkastelu kansainvälisellä tasolla antaisi tutkimukselle lisää syvyyttä.