En inkluderande lärmiljö som främjar delaktighet inom småbarnspedagogiken : en allmän litteraturstudie
Lund, Corinne (2024)
Lund, Corinne
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024053018871
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024053018871
Tiivistelmä
Detta lärdomsprov handlar om inkluderande lärmiljöer inom småbarnspedagogiken. Syftet med arbetet är att öka kunskap om hur inkluderande lärmiljöer främjar barnens möjlighet till delaktighet, med ett fokus på professionellas arbete för att skapa inkluderande lärmiljöer. Forskningsfrågan för detta lärdomsprov är: Hur kan professionella skapa en inkluderande lärmiljö som främjar barnens delaktighet inom småbarnspedagogiken? För att få svar på forskningsfrågan har en allmän litteraturstudie valts som metod, där jag har analyserat 8 artiklar. Vid val av artiklar har jag haft olika inklusion- och exklusionskriterier, bland annat ska artiklarna vara publicerade mellan 2013 – 2023, skrivna på svenska eller engelska och vara referensgranskade. Databasen som har använts är EBSCO. Den teoretiska referensramen tar fasta på sociokulturella perspektivet och tydliggörande pedagogik. Resultatet har fokus på den fysiska och sociala lärmiljön samt professionellas förhållningsätt. Resultatet visar att lärmiljön behöver anpassas efter barngruppens behov och ha en positiv och trygg atmosfär. Den fysiska lärmiljön behöver vara prydlig, tillgänglig, flexibel, ha god ljus-, luft-och ljud-kvalité. Sociala lärmiljön behöver präglas av acceptans, trygghet och möjlighet till delaktighet. Professionella behöver ha en förståelse för barns funktionsförmåga och behov för att framställa inkluderande lärmiljöer, för att i sin tur främja barnens möjlighet till delaktighet inom småbarnspedagogiken. Resultatet visar att det inte finns en typ av lärmiljö som inkluderar alla barn, utan man behöver utgå från barngruppens behov och förmågor för att skapa möjlighet för alla barn att vara delaktiga.