Katsaus Satakunnan työllisyysalueen nuorten monialaisten yhteispalvelujen tarpeesta
Kirsi, Saarinen (2024)
Kirsi, Saarinen
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024053018812
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024053018812
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin Porin kaupungin työllisyyspalveluiden tilaamana. Toimeksiannon tarkoituksena oli luoda asiakasnäkökulmaan pohjautuva katsaus, joka tukee tulevan Satakunnan työllisyysalueen alle 30-vuotiaiden työllisyyspalveluiden kehittämistä.
Tässä opinnäytetyössä kartoitettiin netissä täytettävän Google Forms-kyselyn avulla nykyisten työllisyyspalveluiden tunnettavuus Satakunnan työllisyysalueella alle 30-vuotiaiden keskuudessa. Sekä miten näitä työllisyyspalveluita voitaisiin kehittää vastaamaan paremmin nuorten tarpeita. Ja, millaisin keinoin voidaan tehostaa näiden palveluiden tavoitettavuutta, jotta nuorten mahdollisuudet työllistyä paranisivat. Tarkoituksenani on syventää ymmärrystä siitä, miten työllisyyspalvelut tavoittavat kohderyhmänsä ja millä tavoin palveluiden kehittäminen voisi edistää nuorten työllistymistä tehokkaammin. Vastauksia määräaikana (20.3 – 31.3.2024) saatiin 40 kappaletta.
Kyselyn tuloksena nousi esiin muun muassa, että nykyisistä työllisyyspalveluista oppisopimus on tunnetuin ja koulutuskokeilu vähiten tunnettu. Sähköisten palveluiden lisäksi koetaan kasvokkain tapahtuvan kommunikoinnin olevan suosituin yhteydenottotapa työllisyyteen ja opiskeluun liittyvissä asioissa. Työllisyyspalveluiden tavoitettavuuden kannalta työllisyyspalveluiden oma toimipiste ja palveluiden saatavuus oppilaitoksen yhteydessä ovat suosituimmat asiointipaikat vastaajien mielestä. Vastauksista käy ilmi nuorten monialaisen tuen tarpeet. Neuvoja ja opastusta kaivataan ammatinvalinnan ohjaukseen, terveysasioihin sekä käytännön asioihin esimerkiksi työpaikan ja opiskelupaikan hakemisessa.
Tässä opinnäytetyössä kartoitettiin netissä täytettävän Google Forms-kyselyn avulla nykyisten työllisyyspalveluiden tunnettavuus Satakunnan työllisyysalueella alle 30-vuotiaiden keskuudessa. Sekä miten näitä työllisyyspalveluita voitaisiin kehittää vastaamaan paremmin nuorten tarpeita. Ja, millaisin keinoin voidaan tehostaa näiden palveluiden tavoitettavuutta, jotta nuorten mahdollisuudet työllistyä paranisivat. Tarkoituksenani on syventää ymmärrystä siitä, miten työllisyyspalvelut tavoittavat kohderyhmänsä ja millä tavoin palveluiden kehittäminen voisi edistää nuorten työllistymistä tehokkaammin. Vastauksia määräaikana (20.3 – 31.3.2024) saatiin 40 kappaletta.
Kyselyn tuloksena nousi esiin muun muassa, että nykyisistä työllisyyspalveluista oppisopimus on tunnetuin ja koulutuskokeilu vähiten tunnettu. Sähköisten palveluiden lisäksi koetaan kasvokkain tapahtuvan kommunikoinnin olevan suosituin yhteydenottotapa työllisyyteen ja opiskeluun liittyvissä asioissa. Työllisyyspalveluiden tavoitettavuuden kannalta työllisyyspalveluiden oma toimipiste ja palveluiden saatavuus oppilaitoksen yhteydessä ovat suosituimmat asiointipaikat vastaajien mielestä. Vastauksista käy ilmi nuorten monialaisen tuen tarpeet. Neuvoja ja opastusta kaivataan ammatinvalinnan ohjaukseen, terveysasioihin sekä käytännön asioihin esimerkiksi työpaikan ja opiskelupaikan hakemisessa.