Viestinnän vaikutus hakijakokemukseen
Leinonen, Amalia (2024)
Leinonen, Amalia
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024053119054
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024053119054
Tiivistelmä
Hakijakokemuksella on vahva vaikutus yrityksen työnantajabrändiin. Positiiviset hakijakokemukset luovat hyvää mainetta, joka myös houkuttelee työnhakijoita, kun taas negatiiviset kokemukset voivat aiheuttaa mainehaittaa ja heijastua näin myös yrityksen tulevaisuuden rekrytointeihin ja työvoiman saatavuuteen. Rekrytointiprosessin aikana tapahtuva hakijaviestintä on työnhakijoille tärkeä asia ja se vaikuttaa hakijakokemukseen. Sitä tapahtuu rekrytointiprosessin eri vaiheissa joko tiedostetusti tai tiedostamatta. Viestinnän ajantasaisuus, riittävyys ja relevanttius luovat mielikuvia hakijoille. Hakijaviestintä ei ole helpoin laji, jonka vuoksi siihen on tärkeä paneutua ja kehittää sitä.
Tämä opinnäytetyö tutkii miten viestintä vaikuttaa hakijakokemukseen. Tutkimuksen kohteena on suomalainen pörssiyhtiö, joka toimii useammalla eri toimialalla. Yritys haluaa pysyä opinnäytetyössä anonyymina. Työssä tutkitaan kohdeorganisaation hakijakokemusta viestintänäkökulmaan keskittyen. Organisaation hakijakokemuksen nykytila kartoitetaan ja etsitään viestinnällisiä kehityskohteita sen toiminnasta hakijakokemuksen parantamiseksi. Tutkimus kohdistuu yrityksen toimihenkilö-, esihenkilö- ja asiantuntijatehtävien hakijakokemuksiin.
Teoreettisessa viitekehyksessä tutustutaan rekrytointiin, työnantajabrändiin, viestintään sekä hakijakokemukseen. Teoriassa käydään läpi, kuinka rekrytointi ja työnantajabrändi liittyvät toisiinsa ja kuinka rekrytoinnilla voidaan rakentaa työnantajabrändiä. Lisäksi paneudutaan hakija-viestintään ja hakijakokemukseen, jotka myös ovat vahvasti liitännäisiä keskenään.
Tutkimus toteutettiin yhdistelemällä määrällistä ja laadullista menetelmää. Aineistoa kerättiin loppuvuoden 2023 ja alkuvuoden 2024 aikana. Kyselytutkimukset toteutettiin sekä yrityksen hakijoille että yrityksen esihenkilöille, jotka toteuttavat rekrytointia. Heiltä saatua tutkimusaineistoa verrattiin kohdeorganisaation rekrytointipäällikön haastattelussa kertomiin asioihin yrityksen tahtotilaan ja tavoitteisiin liittyen. Näin löydettiin asioita, joita tulee vielä parantaa ja kehittää matkalla kohti erinomaista hakijakokemusta.
Tuloksien perusteella nähdään, että yrityksen hakijakokemus on tällä hetkellä hieman keskitason alapuolella. Viestintään liittyvät asiat, kuten kommunikoinnin riittävyys ja ajantasaisuus sekä hakijan kokemus viestinnän henkilökohtaisuudesta vaikuttavat siihen, millainen kokemus hakijalle syntyy koko rekrytointiprosessista. Hakijat odottavat yritykseltä panostamista hakijaviestintään ja puutteet siinä heijastuvat kokonaiskokemukseen. Viestintä on keskeistä rekrytointiprosessin onnistumiselle.
Tämä opinnäytetyö tutkii miten viestintä vaikuttaa hakijakokemukseen. Tutkimuksen kohteena on suomalainen pörssiyhtiö, joka toimii useammalla eri toimialalla. Yritys haluaa pysyä opinnäytetyössä anonyymina. Työssä tutkitaan kohdeorganisaation hakijakokemusta viestintänäkökulmaan keskittyen. Organisaation hakijakokemuksen nykytila kartoitetaan ja etsitään viestinnällisiä kehityskohteita sen toiminnasta hakijakokemuksen parantamiseksi. Tutkimus kohdistuu yrityksen toimihenkilö-, esihenkilö- ja asiantuntijatehtävien hakijakokemuksiin.
Teoreettisessa viitekehyksessä tutustutaan rekrytointiin, työnantajabrändiin, viestintään sekä hakijakokemukseen. Teoriassa käydään läpi, kuinka rekrytointi ja työnantajabrändi liittyvät toisiinsa ja kuinka rekrytoinnilla voidaan rakentaa työnantajabrändiä. Lisäksi paneudutaan hakija-viestintään ja hakijakokemukseen, jotka myös ovat vahvasti liitännäisiä keskenään.
Tutkimus toteutettiin yhdistelemällä määrällistä ja laadullista menetelmää. Aineistoa kerättiin loppuvuoden 2023 ja alkuvuoden 2024 aikana. Kyselytutkimukset toteutettiin sekä yrityksen hakijoille että yrityksen esihenkilöille, jotka toteuttavat rekrytointia. Heiltä saatua tutkimusaineistoa verrattiin kohdeorganisaation rekrytointipäällikön haastattelussa kertomiin asioihin yrityksen tahtotilaan ja tavoitteisiin liittyen. Näin löydettiin asioita, joita tulee vielä parantaa ja kehittää matkalla kohti erinomaista hakijakokemusta.
Tuloksien perusteella nähdään, että yrityksen hakijakokemus on tällä hetkellä hieman keskitason alapuolella. Viestintään liittyvät asiat, kuten kommunikoinnin riittävyys ja ajantasaisuus sekä hakijan kokemus viestinnän henkilökohtaisuudesta vaikuttavat siihen, millainen kokemus hakijalle syntyy koko rekrytointiprosessista. Hakijat odottavat yritykseltä panostamista hakijaviestintään ja puutteet siinä heijastuvat kokonaiskokemukseen. Viestintä on keskeistä rekrytointiprosessin onnistumiselle.