Helsinki-Vantaan lentoaseman asemataso 4:n uudelleenmallinnus
Kuosmanen, Paavo (2024)
Kuosmanen, Paavo
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024053119037
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024053119037
Tiivistelmä
Helsinki-Vantaan kansainvälinen lentoasema on merkittävä logistinen keskus Suomessa ja se palvelee sekä matkustaja- että rahtiliikennettä. Asematasot ovat alueita, joilla suoritetaan ilma-alusten maahuolintaa, tankkausta sekä teknisiä toimenpiteitä. Tämän opinnäytetyön päämääränä oli tutkia Helsinki-Vantaan lentoaseman asemataso 4:n nykytilaa sekä ongelmakohtia ja esittää suunnitelmat sen uudelleenmallinnukselle vuodelle 2030. Alue on kehittynyt ajan saatossa, mutta se ei pysty vastaanottamaan isoimpien kokoluokkien lentokoneita eikä täytä nykystandardien mukaisia turvallisuussuosituksia. Li-säksi ympäristöön rakennettu helikoptereiden laskeutumis- ja nousualue on tehnyt alueen kehittämisestä entistä haastavamman.
Lentoaseman suunnittelu pohjautuu määräyksiin, rajoituksiin sekä suosituksiin. Teoriaosassa tarkastellaan laadullisina tutkimusmenetelminä edellä mainittujen dokumenttien vaikutuksia asemataso 4:n suunnittelussa. Lisäksi suoritetaan kohdennettuja haastatteluita sekä omia havaintoja ongelmakohtien löytämisessä.
Työlle asetetut tavoitteet saavutettiin, kun toimeksiantajalle luovutettiin kaksi vaihtoehtoista suunnittelumallia. Molemmissa vaihtoehdoissa saatiin lisättyä alueen selkeyttä sekä siten myös turvallisuutta. Lisäksi isompien lentokonetyyppien turvallinen paikoitussuunnitelma saatiin mahdolliseksi. Tutkimuksen johtopäätöksenä aluetta tulee laajentaa, jotta se vastaa lentoasemien nykystandardeja. Samalla riskit mahdollisille poikkeamille saadaan minimoitua ja asematasoa kehitettyä lentoliikenteen tulevaisuuden tarpeita varten Helsinki-Vantaan kansainvälisellä lentokentällä. Helsinki-Vantaa International Airport is a significant logistical hub in Finland. It serves both passenger and cargo traffic. Aprons are the areas where ground handling, fuelling, and technical services of aircrafts take place. The aim for this thesis was to examine the current state of Apron 4 at Helsinki-Vantaa Airport and to propose plans for redesigning it by the year 2030. The area has evolved over time and currently is not able to accommodate modern cargo aircraft of larger sizes. It also fails to meet some of the current safety standards. In addition, the construction of the helicopter landing and take-off area in the vicinity has made it very challenging to develop the area.
Airport planning in general is based on regulations, restrictions, and recommendations. The theoretical part of this thesis examines by means of qualitative research these documents regarding the planning of Apron 4. This was accompanied by targeted interviews and personal observations to identify potential problem areas.
As a result of this study, two alternative design models were presented to the commissioner. Both options are likely to enhance the logistic circulation of people and vehicles in the area and therefore improve safety. A plan for safer parking of larger aircraft types was also created. As a conclusion of the study, it is recommended to expand the area to meet the current airport standards. This would also minimize potential incidents and ensure a continuous development of the apron to meet the future needs of air traffic at Helsinki-Vantaa International Airport.
Lentoaseman suunnittelu pohjautuu määräyksiin, rajoituksiin sekä suosituksiin. Teoriaosassa tarkastellaan laadullisina tutkimusmenetelminä edellä mainittujen dokumenttien vaikutuksia asemataso 4:n suunnittelussa. Lisäksi suoritetaan kohdennettuja haastatteluita sekä omia havaintoja ongelmakohtien löytämisessä.
Työlle asetetut tavoitteet saavutettiin, kun toimeksiantajalle luovutettiin kaksi vaihtoehtoista suunnittelumallia. Molemmissa vaihtoehdoissa saatiin lisättyä alueen selkeyttä sekä siten myös turvallisuutta. Lisäksi isompien lentokonetyyppien turvallinen paikoitussuunnitelma saatiin mahdolliseksi. Tutkimuksen johtopäätöksenä aluetta tulee laajentaa, jotta se vastaa lentoasemien nykystandardeja. Samalla riskit mahdollisille poikkeamille saadaan minimoitua ja asematasoa kehitettyä lentoliikenteen tulevaisuuden tarpeita varten Helsinki-Vantaan kansainvälisellä lentokentällä.
Airport planning in general is based on regulations, restrictions, and recommendations. The theoretical part of this thesis examines by means of qualitative research these documents regarding the planning of Apron 4. This was accompanied by targeted interviews and personal observations to identify potential problem areas.
As a result of this study, two alternative design models were presented to the commissioner. Both options are likely to enhance the logistic circulation of people and vehicles in the area and therefore improve safety. A plan for safer parking of larger aircraft types was also created. As a conclusion of the study, it is recommended to expand the area to meet the current airport standards. This would also minimize potential incidents and ensure a continuous development of the apron to meet the future needs of air traffic at Helsinki-Vantaa International Airport.