Kohti tavoitteellista viestintää: yrittäjän viestintäopas
Maasto, Johanna (2024)
Maasto, Johanna
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024053018701
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024053018701
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö syventyy yrittäjyyden ja yritysviestinnän muodostamaan kokonaisuuteen. Opinnäytetyö rakentuu kahdesta osasta, opinnäytetyöstä ja liitteenä olevasta yrittäjän viestintäoppaasta. Opinnäytetyössä käsitellään teoreettisen taustan ja case-esimerkin kautta yrittäjyyttä ja yritysviestinnän taustoja, rakennetta sekä niiden suhdetta toisiinsa. Viestintäoppaan tarkoitus on puolestaan tuoda käytännönläheisesti ja esimerkkien kautta lukijalle selkeän väylän rakentaa hänen oman yrityksensä viestintää.
Yrittäjyys on monelle elämäntapa, joka pohjaa intohimoon itselle tärkeään työhön, jota toteutetaan oman yrityksen kautta. Etenkin yksinyrittäjät ovat usein tilanteessa, jossa heidän aikansa kuluu yrityksen käytännön toimintaan eli tuotteiden ja palvelujen tuottamiseen asiakkaille. Viestintään liittyvät toimet jäävät siten helposti vähälle huomiolle tai satunnaisiksi. Viestintätoimien vähäisyydelle voi kuitenkin olla monia eri syitä. Viestintää ei välttämättä koeta tärkeäksi omalle yritystoiminnalle, sitä pidetään vaikeana ja aikaa vievänä eikä sille nähdä merkitystä liiketoiminnan tuloksen kannalta.
Viestintä on kuitenkin muutakin kuin yrityksen verkkosivujen ja sosiaalisen median ylläpitoa sekä viestintäkampanjoiden tekoa. Jos yrityksen liiketoimintaidea on yrityksen oikea keuhko niin viestintä on sen vasen keuhko. Molemmat tuottavat happea yrityksen toimintaan. Toinen tuottamalla liiketoimintamallin mukaisia tuotteita sekä palveluja, ja toinen kertomalla niistä sekä yrityksestä asiakkaille ja yhteistyökumppaneille. Yritysten lähtökohtainen tarkoitus on menestyä, tuottaa tulosta ja kasvaa, jotta toiminta olisi liiketaloudellisesti kannattavaa. Yritysviestinnän tarkoitus on tukea tätä kaikkea viestinnällisin keinoin. Siksi myös pienyrittäjien olisi tärkeä omaksua viestinnälliset teot ja nähdä niiden merkitys omassa liiketoiminnassa. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on kirkastaa tätä suhdetta ja avata yrittäjille väylää lähteä rakentamaan omaa viestintästrategiaa.
Yrittäjyys on monelle elämäntapa, joka pohjaa intohimoon itselle tärkeään työhön, jota toteutetaan oman yrityksen kautta. Etenkin yksinyrittäjät ovat usein tilanteessa, jossa heidän aikansa kuluu yrityksen käytännön toimintaan eli tuotteiden ja palvelujen tuottamiseen asiakkaille. Viestintään liittyvät toimet jäävät siten helposti vähälle huomiolle tai satunnaisiksi. Viestintätoimien vähäisyydelle voi kuitenkin olla monia eri syitä. Viestintää ei välttämättä koeta tärkeäksi omalle yritystoiminnalle, sitä pidetään vaikeana ja aikaa vievänä eikä sille nähdä merkitystä liiketoiminnan tuloksen kannalta.
Viestintä on kuitenkin muutakin kuin yrityksen verkkosivujen ja sosiaalisen median ylläpitoa sekä viestintäkampanjoiden tekoa. Jos yrityksen liiketoimintaidea on yrityksen oikea keuhko niin viestintä on sen vasen keuhko. Molemmat tuottavat happea yrityksen toimintaan. Toinen tuottamalla liiketoimintamallin mukaisia tuotteita sekä palveluja, ja toinen kertomalla niistä sekä yrityksestä asiakkaille ja yhteistyökumppaneille. Yritysten lähtökohtainen tarkoitus on menestyä, tuottaa tulosta ja kasvaa, jotta toiminta olisi liiketaloudellisesti kannattavaa. Yritysviestinnän tarkoitus on tukea tätä kaikkea viestinnällisin keinoin. Siksi myös pienyrittäjien olisi tärkeä omaksua viestinnälliset teot ja nähdä niiden merkitys omassa liiketoiminnassa. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on kirkastaa tätä suhdetta ja avata yrittäjille väylää lähteä rakentamaan omaa viestintästrategiaa.