Miten ikääntyneiden digiosallisuutta voidaan lisätä
Pitkäranta, Liisa (2024)
Pitkäranta, Liisa
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024053119062
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024053119062
Tiivistelmä
Digitalisoituvassa yhteiskunnassa digitaalisesta osallisuudesta on tullut tärkeä osa osallisuutta. Suomi oli vuoden 2023 digibarometrin ykkönen, digitalisaatio etenee nopeasti ja sen kehittäminen yhteiskunnassa nähdään tärkeänä. Viestintä ja palvelut ovat siirtyneet yhä enemmän digitaaliseen muotoon. Terveydenhuollon ja muiden palveluiden digitalisoituessa on herännyt huoli ovatko ne edelleen kaikkien saavutettavissa. Yksi merkittävä näiden palveluiden käyttäjäryhmä ovat ikääntyneet, ja heidät onkin aika saada mukaan digitalisaatioon.
Opinnäytetyön tarkoitus oli selvittää, millaisia konkreettisia toimia ikääntyneiden digiosallisuuden lisäämiseksi on tehty. Lisäksi selvitettiin, millaisia kokemuksia näistä ikääntyneiden digiosallisuutta lisäävistä toimista on saatu. Tavoitteena oli esittää hyödynnettävässä muodossa keinoja ikääntyneiden digiosallisuuden lisäämiseksi sekä kuvata niistä saatuja kokemuksia.
Opinnäytetyö toteutettiin integratiivisen kirjallisuuskatsauksen menetelmällä. Aineistoa haettiin ProQuest-, PubMed-, CINAHL-, SAGE Journal- ja Cochrane-tietokannoista sekä manuaalisella haulla. Aineistoon valittiin tietokantahaun kautta 13 artikkelia sekä manuaalisen haun kautta kolme artikkelia vuosilta 2020–2024, lisäksi kaksi artikkelia oli vuodelta 2017 ja yksi 2014. Aineiston analysointiin käytettiin kuvailevaa luokittelua.
Ikääntyneiden digiosallisuutta lisäävien toteutettujen toimien esittelyn lisäksi myös niistä saatujen kokemusten esiin tuonti lisäsi tulosten käytettävyyttä, ja näin ymmärrettiin paremmin toimien vaikutuksia. Tulokset vahvistivat käsitystä, että ikääntyneiden elinikäisen oppimisen tukeminen, teknologian helppokäyttöisyyteen panostaminen, toimet yhdessä tekemisen tukemiseksi sekä yhteiskunnan tuki ja toimet ikäsyrjinnän vähentämiseksi voivat lisätä ikääntyneiden digiosallisuutta.
Tuloksia voidaan hyödyntää ikääntyneille suunnatun toiminnan suunnittelussa ja toteuttamisessa, olipa järjestäjänä julkinen, yksityinen tai kolmas sektori. Ikääntyneiden digiosallisuutta lisääviä toimia voidaan paremmin kohdentaa ja niitä on perustellumpaa toteuttaa, kun on myös kartoitettu niistä saatuja kokemuksia.
Opinnäytetyön tarkoitus oli selvittää, millaisia konkreettisia toimia ikääntyneiden digiosallisuuden lisäämiseksi on tehty. Lisäksi selvitettiin, millaisia kokemuksia näistä ikääntyneiden digiosallisuutta lisäävistä toimista on saatu. Tavoitteena oli esittää hyödynnettävässä muodossa keinoja ikääntyneiden digiosallisuuden lisäämiseksi sekä kuvata niistä saatuja kokemuksia.
Opinnäytetyö toteutettiin integratiivisen kirjallisuuskatsauksen menetelmällä. Aineistoa haettiin ProQuest-, PubMed-, CINAHL-, SAGE Journal- ja Cochrane-tietokannoista sekä manuaalisella haulla. Aineistoon valittiin tietokantahaun kautta 13 artikkelia sekä manuaalisen haun kautta kolme artikkelia vuosilta 2020–2024, lisäksi kaksi artikkelia oli vuodelta 2017 ja yksi 2014. Aineiston analysointiin käytettiin kuvailevaa luokittelua.
Ikääntyneiden digiosallisuutta lisäävien toteutettujen toimien esittelyn lisäksi myös niistä saatujen kokemusten esiin tuonti lisäsi tulosten käytettävyyttä, ja näin ymmärrettiin paremmin toimien vaikutuksia. Tulokset vahvistivat käsitystä, että ikääntyneiden elinikäisen oppimisen tukeminen, teknologian helppokäyttöisyyteen panostaminen, toimet yhdessä tekemisen tukemiseksi sekä yhteiskunnan tuki ja toimet ikäsyrjinnän vähentämiseksi voivat lisätä ikääntyneiden digiosallisuutta.
Tuloksia voidaan hyödyntää ikääntyneille suunnatun toiminnan suunnittelussa ja toteuttamisessa, olipa järjestäjänä julkinen, yksityinen tai kolmas sektori. Ikääntyneiden digiosallisuutta lisääviä toimia voidaan paremmin kohdentaa ja niitä on perustellumpaa toteuttaa, kun on myös kartoitettu niistä saatuja kokemuksia.