Brädspel som verktyg för att främja relationen mellan professionell och barnskyddsklient: klienter med riskbruk
Bussman, Eddi; Granborg, Nichakan; Kainulainen, Lotta (2024)
Bussman, Eddi
Granborg, Nichakan
Kainulainen, Lotta
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024053018824
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024053018824
Tiivistelmä
Kehitystyö on tehty tilaustyönä Luna perhekuskus OY:lle. Tämän kehitystyön tavoite on laatia lautapeli, jonka tarkoitus oli edistää ammattilaisen ja lastensuojeluasiakkaan suhdetta. Suhde on keskeinen tekijä lastensuojelussa sillä se vaikuttaa nuoren hyvinvointiin, turvallisuuteen sekä kehitykseen. Hyvän ja luottavaisen suhteen edistämisellä on myönteinen vaikutus yhteistyöhön ammattilaisen ja lastensuojeluasiakkaan välillä. Tuote on luotu Luna perhekeskuksen hybridiyksikölle Lunabackenille ja kohderyhmänä kehitystyössä on 13–16-vuotiaat, jolla on riskikäyttöä. Riskikäytöllä on kielteisiä vaikutuksia nuoren kehitykselle ja pidemmällä käytöllä se voi johtaa pitkäjänteisiin ongelmiin. Mitä nuorempi nuori on päihdekokeilun aikana, sitä suurempi riski nuorella on kehittää ongelmakäyttöä myöhemmin elämässään.
Ongelmallisuuden ymmärtämiseksi on tehty kirjallisuuden opiskelua nuorisokehityksen, osallisuuden ja motivoivan haastattelun aiheista, sekä siitä miksi lautapelejä käytetään sosiaalityössä. Tieto on koottu yhteen toimeksiantajalta säännöllisten tapaamisten perusteella. Kehitystyössä menetelmänä on rakenna-mittaa-opi-kehä käytetty. Lautapelin kehittämiseksi työryhmä on käyttänyt palautetta Lunabackenin yksikköjohtajalta sekä nuorilta samassa iässä kohderyhmän kanssa.
Lautapelien käytössä nuorella on parempi mahdollisuus keskustella, pohdiskella ja ymmärtää omat haasteensa ja tunteensa. Olemalla mukana ja tukemalla nuorta pelin aikana, ohjaaja myös kehittää ohjaajan ja nuoren välisen suhteen. Lautapelin lopullinen versio tulee olemaan Lunabackenin ohjaajien käytössä. Ohjaajilla on myös käytettävissä ‘’ohjaajan ohjeet’’, joissa kerrotaan, mitä asioita hän voi ottaa huomioon ja miten hän voi valmistautua peliin.
Ongelmallisuuden ymmärtämiseksi on tehty kirjallisuuden opiskelua nuorisokehityksen, osallisuuden ja motivoivan haastattelun aiheista, sekä siitä miksi lautapelejä käytetään sosiaalityössä. Tieto on koottu yhteen toimeksiantajalta säännöllisten tapaamisten perusteella. Kehitystyössä menetelmänä on rakenna-mittaa-opi-kehä käytetty. Lautapelin kehittämiseksi työryhmä on käyttänyt palautetta Lunabackenin yksikköjohtajalta sekä nuorilta samassa iässä kohderyhmän kanssa.
Lautapelien käytössä nuorella on parempi mahdollisuus keskustella, pohdiskella ja ymmärtää omat haasteensa ja tunteensa. Olemalla mukana ja tukemalla nuorta pelin aikana, ohjaaja myös kehittää ohjaajan ja nuoren välisen suhteen. Lautapelin lopullinen versio tulee olemaan Lunabackenin ohjaajien käytössä. Ohjaajilla on myös käytettävissä ‘’ohjaajan ohjeet’’, joissa kerrotaan, mitä asioita hän voi ottaa huomioon ja miten hän voi valmistautua peliin.