Tilallisten näkökulmia perheen ulkopuolisista omistajanvaihdoksista
Laine, Pia (2024)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024053119007
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024053119007
Tiivistelmä
Maatilojen omistajanvaihdokset ovat perinteisesti olleet sukupolvelta toiselle tehtäviä sukupolvenvaihdoksia. Viime vuosikymmeninä maatiloilla ongelmaksi on noussut jatkajan löytyminen. Kiinnostusta maatalouden harjoittamiseen kuitenkin on, mutta kaikilla tilan ostamisesta kiinnostuneilla ei ole sukutilaa, jota olisi mahdollisuus jatkaa. Tällöin tilakokonaisuuden ostaminen ulkopuoliselta usein estyy tilan korkean hinnan vuoksi. Omistajanvaihdoksia on tärkeää tukea kotimaisen maataloustuotannon ja maaseudun elinvoimaisuuden turvaamiseksi.
Opinnäytetyössä selvitettiin maataloutta harjoittavien tilallisten näkökulmia ja mielipiteitä perheen ulkopuolisten henkilöiden kanssa toteutettavista omistajanvaihdoksista. Tutkimusmenetelmänä käytettiin Webropol-kyselyä, johon saatiin 137 hyödynnettävää vastausta. Tutkimuksen tilaajana toimi MTK Häme, joka pystyy hyödyntämään opinnäytetyön tuloksia käynnissä olevassa MegaBoosti-hankkeessaan. Tavoitteena oli löytää tilallisten näkökulmista vastauksia siihen, miksi omistajanvaihdoksia perheen ulkopuolisten kanssa tehdään edelleen verrattain vähän. Tilallisten ääni ja näkökulmat saatiin kyselyn avulla kuuluviin. Tätä kautta on mahdollisuus löytää keinoja sujuvampien omistajanvaihdosten toteuttamiseksi.
Kyselyn tuloksissa selvisi yli 46-vuotiaiden olevan avoimempia ajatukselle siitä, että tilan jatkaja olisi itselle entuudestaan vieras henkilö. Vahva tunneside tilaan korostui erityisesti yli 100 vuotta suvun hallinnassa olleilla tiloilla. Mikäli perheen ulkopuolisten henkilöiden välisiä omistajanvaihdoksia halutaan tulevaisuudessa lisätä, olisi tärkeää ottaa huomioon tilasta luopujan suuri elämänmuutos. Suvun hallinta-ajan ja tilakoon kasvaessa tuloksissa korostui halu siitä, että tila siirtyy jatkajalle kokonaisuutena. Suuret tilakokonaisuudet muodostuvat nykyisen verotusjärjestelmän takia perheen ulkopuoliselle henkilölle usein niin kalliiksi, ettei henkilön ole mahdollista ostaa tilaa itselleen kokonaisuutena. Jatkaja tarvitsisi suurta tilakokonaisuutta ostaessaan rinnalleen yrityskumppanin/-kumppaneita, jolloin tulisi miettiä maatalousyrittäjyyteen sopivia yhtiömuotoja. Tuloksissa on nähtävissä, että jatkajien ja omaa tilaa etsivien yhteen saattamiseksi olisi tarve luoda alusta, jossa osapuolet löytävät helpommin toisensa. Tällä hetkellä tilan markkinoinnille ja myynnille ei ole yhtä ja selvää paikkaa, vaan markkinointi tapahtuu pirstaleisesti eri kanavissa.
Opinnäytetyössä selvitettiin maataloutta harjoittavien tilallisten näkökulmia ja mielipiteitä perheen ulkopuolisten henkilöiden kanssa toteutettavista omistajanvaihdoksista. Tutkimusmenetelmänä käytettiin Webropol-kyselyä, johon saatiin 137 hyödynnettävää vastausta. Tutkimuksen tilaajana toimi MTK Häme, joka pystyy hyödyntämään opinnäytetyön tuloksia käynnissä olevassa MegaBoosti-hankkeessaan. Tavoitteena oli löytää tilallisten näkökulmista vastauksia siihen, miksi omistajanvaihdoksia perheen ulkopuolisten kanssa tehdään edelleen verrattain vähän. Tilallisten ääni ja näkökulmat saatiin kyselyn avulla kuuluviin. Tätä kautta on mahdollisuus löytää keinoja sujuvampien omistajanvaihdosten toteuttamiseksi.
Kyselyn tuloksissa selvisi yli 46-vuotiaiden olevan avoimempia ajatukselle siitä, että tilan jatkaja olisi itselle entuudestaan vieras henkilö. Vahva tunneside tilaan korostui erityisesti yli 100 vuotta suvun hallinnassa olleilla tiloilla. Mikäli perheen ulkopuolisten henkilöiden välisiä omistajanvaihdoksia halutaan tulevaisuudessa lisätä, olisi tärkeää ottaa huomioon tilasta luopujan suuri elämänmuutos. Suvun hallinta-ajan ja tilakoon kasvaessa tuloksissa korostui halu siitä, että tila siirtyy jatkajalle kokonaisuutena. Suuret tilakokonaisuudet muodostuvat nykyisen verotusjärjestelmän takia perheen ulkopuoliselle henkilölle usein niin kalliiksi, ettei henkilön ole mahdollista ostaa tilaa itselleen kokonaisuutena. Jatkaja tarvitsisi suurta tilakokonaisuutta ostaessaan rinnalleen yrityskumppanin/-kumppaneita, jolloin tulisi miettiä maatalousyrittäjyyteen sopivia yhtiömuotoja. Tuloksissa on nähtävissä, että jatkajien ja omaa tilaa etsivien yhteen saattamiseksi olisi tarve luoda alusta, jossa osapuolet löytävät helpommin toisensa. Tällä hetkellä tilan markkinoinnille ja myynnille ei ole yhtä ja selvää paikkaa, vaan markkinointi tapahtuu pirstaleisesti eri kanavissa.