Barn med behov av läkemedelsbehandling: Handbok för daghemspersonal
Laukkanen, Jenna; Salminen, Janina; Salminen, Jenny (2024)
Laukkanen, Jenna
Salminen, Janina
Salminen, Jenny
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024053018759
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024053018759
Tiivistelmä
Examensarbetet handlar om läkemedelsbehandling för barn med långvarig sjukdom inom småbarnspedagogiken, speciellt den småbarnspedagogiken som utförs i daghemmen. Med ordet läkemedelsbehandling menar man dosering och administrering av något läkemedel. Inom småbarnspedagogiken ger man inte mediciner, utom om medicineringen är nödvändig. Sådana situationer är till exempel då ett barn har diabetes, epilepsi, astma, allergier eller feberkramper.
Syftet med examensarbetet är att öka kunskapen om långvariga sjukdomars läkemedelsbehandling inom småbarnspedagogiken. Forskning från USA, Danmark och Tyskland visar att personalen inom småbarnspedagogiken inte har en självsäker känsla då de hamnar hantera läkemedel, samt personalen har inte den nödvändiga kunskapen som kräv för att ta hand om barnets långvariga sjukdom under verksamheten. För att hjälpa med att öka kunskapen har vi under examensarbetet bildat en handbok för personalen inom småbarnspedagogiken. Handbok innehåller den viktigaste informationen om de vanligaste långvariga sjukdomarna som ett barn kan ha. I handboken listas upp bland annat de regler läkemedelsbehandlingen ska följa, vem har ansvaret över läkemedelsbehandlingen, symtomen och behandlingen av de vanligaste långvariga sjukdomar samt informationen om när som man ska ringa 112.
För att få handboken att bli ett nyttigt verktyg för personalen inom småbarnspedagogiken, har vi utvecklat handboken via bygg-mät-lär-metoden. Inom utvecklingsprocessen har vi loopat handboken två (2) gånger hos personal på daghem, där de fått läsa handboken och svara på en enkät. Via enkäten har vi fått feedback och kunnat utveckla handboken vidare så att den innehåller relevant information som daghemmens personal behöver.
Resultatet av utvecklingsprocessen är den slutliga handboken som finns som bilaga nederst i examensarbetet. Handboken har fått god feedback och innehåller all den relevant information som personalen behöver, för att kunna öka sin kunskap samt uppdatera sin kunskap.
Syftet med examensarbetet är att öka kunskapen om långvariga sjukdomars läkemedelsbehandling inom småbarnspedagogiken. Forskning från USA, Danmark och Tyskland visar att personalen inom småbarnspedagogiken inte har en självsäker känsla då de hamnar hantera läkemedel, samt personalen har inte den nödvändiga kunskapen som kräv för att ta hand om barnets långvariga sjukdom under verksamheten. För att hjälpa med att öka kunskapen har vi under examensarbetet bildat en handbok för personalen inom småbarnspedagogiken. Handbok innehåller den viktigaste informationen om de vanligaste långvariga sjukdomarna som ett barn kan ha. I handboken listas upp bland annat de regler läkemedelsbehandlingen ska följa, vem har ansvaret över läkemedelsbehandlingen, symtomen och behandlingen av de vanligaste långvariga sjukdomar samt informationen om när som man ska ringa 112.
För att få handboken att bli ett nyttigt verktyg för personalen inom småbarnspedagogiken, har vi utvecklat handboken via bygg-mät-lär-metoden. Inom utvecklingsprocessen har vi loopat handboken två (2) gånger hos personal på daghem, där de fått läsa handboken och svara på en enkät. Via enkäten har vi fått feedback och kunnat utveckla handboken vidare så att den innehåller relevant information som daghemmens personal behöver.
Resultatet av utvecklingsprocessen är den slutliga handboken som finns som bilaga nederst i examensarbetet. Handboken har fått god feedback och innehåller all den relevant information som personalen behöver, för att kunna öka sin kunskap samt uppdatera sin kunskap.