Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Exploring trends in Helsinki's dining culture; Study about current inspirations of restauranteurs

Tvaltvadze, Greta (2024)

Avaa tiedosto
Tvaltvadze_Greta.pdf (2.011Mt)
Lataukset: 


Tvaltvadze, Greta
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024053119108
Tiivistelmä
This is a research - based report identifying trends in a Helsinki dining culture. The author is exploring trends in Helsinki’s dining culture, and more specifically on the restaurant owner’s preferences while opening restaurant, including interior design, atmosphere, cuisine, sustainability, and internet presence of the restaurant. The research problem is unidentified trends in the Helsinki dining culture. The author selected restaurants by identifying similarities based on the restaurant offerings. All the restaurants were opened after the COVID-19 pandemic’s restrictions and therefore creates a relevant base for the study. The significance of this report is to understand and learn from the restaurant owners, who have succeeded in their restaurants.
The literature review consists of the history of hospitality and restaurants, to get an understand-ing, where the concept of a restaurant has started from. Then looking on the Finnish dining culture’s history and current day gastronomic views. Last part of the literature review focuses on the touchpoints of dining out. The touchpoints are explained together with today’s trends. The key trends found from the review are Japanese and French fusion in food, the restaurant service is friendlier than ever, and bistros are considered trendy in Helsinki right now.
The author has conducted a semi-structured interview based on the literature review and mainly on the trends and touchpoints. The author considered getting the best possible answers and points from the interviewees by having a qualitative method and allowing the interview flow on its own tempo. The interviews were held with three restaurant managers that have taken a part in opening the restaurant in the beginning. The restaurants in question were Bona Fide, Luovuus Kukkii Kaaoksesta and Ravinteli Olkkari. Main objective of the research was to identify the trends on the owners’ perspective, and what they wanted for the restaurant to represent. The author was also observing the restaurants’ online presence and making conclusions based on it. The interviews were recorded, transcript, analyzed and later, disposed of. The author created word clouds presenting the interview outcomes in a visual way.
The research shows that trends of Helsinki’s dining culture is a mix of practicality and creativity. The restauranteurs want to create an experience, where the guest forgets their day-to-day life’s stress and enjoy a dinner in a comfortable atmosphere. Using colours in the interior, local artists on shelves and walls, music that brings back memories and food that’s made from fresh ingredients in a creative colourful setting.
The thesis is done ethically correct, and according to Haaga-Helia-guidelines. The research can be repeated using the same methods and analysing ways. The author believes that the results can be identified as trends and weak signals, but the outcome can’t be generalised because of the capacity of the participants.
 
Tämän tutkimuspohjaisen raportin ydin on tutkimus Helsingin ruokakulttuurin trendeistä. Kirjoittaja on lähestynyt aihetta ottamalla selvää uusien ravintoloiden ravintoloitsijoiden mieltymyksistä ja tavoitteista, silloin kun he ovat avaamassa uutta ravintolaa. Kirjoittaja on tehnyt laadullisen tutkimuksen, jossa hän on pyrkinyt selvittämään trendejä ravintolailtaan kuuluvista asioista, kuten sisustus, valot, tunnelma, ruoka ja internet-läsnäolo. Mukaan tutkimukseen on myös otettu kestävää kehitystä koskevia teemoja. Tutkimusongelmana ovat Helsingin ruokakulttuurin tunnistamattomat trendit ja ongelmaa on lähdetty selvittämään etsimällä trendejä juuri ravintolailtaan kuuluvista olennaisista osista. Kirjoittaja on valinnut ravintolat tunnistamalla yhtäläisyyksiä ravintoloiden tarjonnan ja tunnelman perusteella. Mukaan valitut ravintolat ovat avattu COVID-19 viruksen aiheuttamien rajoitusten jälkeisenä aikana, eli viimeisen 3 vuoden sisällä. Teoreettinen taustatyö pitää sisällään ravintolahistoriaa, Suomen historiaa, sekä nykypäivän Suomen ravintolakulttuuria. Lisäksi teoreettiseen viitekehykseen on kerätty tietoa ravintolaillalliseen kuuluvista kulmakohdista, sekä niiden nykypäiväisistä trendeistä. Näitä ovat tunnelma, sisustus, palvelu, ruoka, internet-läsnäolo sekä kestävän kehityksen tavoitteet ravintoloissa. Kirjoittaja on siis kerännyt tietoa sekä itse aiheesta, että siihen liittyvistä trendeistä. Keskeisimpiä löytöjä teoreettisen viitekehyksen pohjalta trendeihin liittyen olivat Japanin ja Ranskan fuusiokeittiöiden suosio Helsingissä, bistrobuumi, sekä asiakaspalvelijoiden palvelualttius, joka on tällä hetkellä korkeimmillaan ja varsin arvostettua.
Tutkimusta tukee puolistrukturoitu haastattelu, joka perustuu teoreettiseen viitekehykseen. Kirjoittaja halusi käyttää laadullisen tutkimuksen menetelmää, joka antaa haastatteluille tilaa vapaalle keskustelulle. Haastattelut tehtiin kolmen ravintolapäällikön kanssa, jotka ovat olleet mukana ravintolansa avaamisessa alusta asti. Kyseiset ravintolat ovat Bona Fide, Luovuus Kukkii Kaaoksesta ja Ravinteli Olkkari. Tutkimuksen päätavoitteena oli tunnistaa trendejä omistajien näkökulmasta ja siitä, mitä he haluavat ravintolan edustavan. Kirjoittaja seurasi myös ravintoloiden internet-läsnäoloa ja on tehnyt myös sen perusteella johtopäätöksiä. Haastattelut nauhoitettiin, litteroitiin, analysoitiin ja myöhemmin tuhottiin. Kirjoittaja on luonut haastatteluiden tuloksista sanapilviä, jotka esittävät haastattelun tulokset visuaalisina kokonaisuuksina.
Tutkimus on osoittanut, että tänä päivänä on trendikästä olla käytännöllinen, sekä luova. Ravintoloitsijoiden tavoite on saattaa asiakas hetkeksi kauemmas päivittäisestä stressistään ja pyrkiä tarjoamaan aisteja hivelevä illalliskokemus. Värikäs sisustus, paikallisia taiteilijoita hyllyillä ja seinillä, muistoja herättävää musiikkia miellyttävässä ympäristössä.
Opinnäytetyö on tehty eettisin menetelmin ja Haaga-Helian-ohjeiden mukaisesti. Tutkimus voidaan toistaa samoilla menetelmillä ja analysointitavoilla. Kirjoittaja uskoo, että tulokset voidaan tunnistaa trendeiksi ja heikoiksi signaaleiksi, mutta lopputulosta ei voi yleistää osallistujien pienehkön määrän vuoksi.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste