Sosiaalisen median markkinointisuunnitelma : case: TuuSeikkailee
Karttunen, Oona; Ruusunen, Henna (2024)
Karttunen, Oona
Ruusunen, Henna
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024053119105
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024053119105
Tiivistelmä
Yritysten on tuotettava sosiaaliseen mediaan entistä näkyvämpää ja laadukkaampaa sisältöä pysyäkseen ajankohtaisina ja kilpailukykyisinä. Tässä opinnäytetyössä keskityttiin toimivaan sosiaalisen median markkinointiin ja se tehtiin toimeksiantona TuuSeikkailee-nimiselle yritykselle. Yritys tarjoaa monia palveluita, mutta opinnäytetyössä keskityttiin vain fatbike-pyörien vuokraukseen. Tavoitteena oli luoda vähillä resursseilla toteutettavissa oleva sosiaalisen median markkinointisuunnitelma, jota on helppo hyödyntää sivutoimisen pienyrityksen arjessa.
Markkinointisuunnitelman perustana hyödynnettiin ajankohtaista tietoa monipuolisista lähteistä, toimeksiantajan kanssa käytyjä keskusteluja sekä osana opinnäytetyötä suoritetun kyselyn kautta saatuja vastauksia. Tietopohjaosuudessa käsiteltiin yrityksen näkyvyyden merkitystä sosiaalisessa mediassa sekä miten asiakkaita sitoutetaan onnistuneesti.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi sosiaalisen median markkinointisuunnitelma, jonka teossa otettiin huomioon yrityksen sivutoimisuus sekä sen helppokäyttöisyys toimeksiantajalle. Suunnitelman tarkoituksena on selkeyttää ja helpottaa yrityksen sosiaalisen median kanavien ylläpitoa sekä antaa vinkkejä toimivaan sisällöntuotantoon. Tulevaisuudessa luotua markkinointisuunnitelmaa voi hyödyntää myös yrityksen muiden palveluiden markkinoinnissa. Yrityksen kannattaa harkita myös maksetun mainonnan hyödyntämistä.
Markkinointisuunnitelman perustana hyödynnettiin ajankohtaista tietoa monipuolisista lähteistä, toimeksiantajan kanssa käytyjä keskusteluja sekä osana opinnäytetyötä suoritetun kyselyn kautta saatuja vastauksia. Tietopohjaosuudessa käsiteltiin yrityksen näkyvyyden merkitystä sosiaalisessa mediassa sekä miten asiakkaita sitoutetaan onnistuneesti.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi sosiaalisen median markkinointisuunnitelma, jonka teossa otettiin huomioon yrityksen sivutoimisuus sekä sen helppokäyttöisyys toimeksiantajalle. Suunnitelman tarkoituksena on selkeyttää ja helpottaa yrityksen sosiaalisen median kanavien ylläpitoa sekä antaa vinkkejä toimivaan sisällöntuotantoon. Tulevaisuudessa luotua markkinointisuunnitelmaa voi hyödyntää myös yrityksen muiden palveluiden markkinoinnissa. Yrityksen kannattaa harkita myös maksetun mainonnan hyödyntämistä.