Avatar nuorten peilikuvana
Krister, Piispa (2024)
Krister, Piispa
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024053119153
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024053119153
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten avatarit vaikuttavat nuorten
omaan hyvinvointiin. Opinnäytetyön avulla yritetään löytää uusia keinoja
työskennellä yhdessä nuorten kanssa nuorisoalalla sekä löytää uusia tapoja
toimia etänä. Lisäksi yritetään paremmin ymmärtää avatarin vaikutuksia
nuoriin, jotta voidaan tukea paremmin heidän omaa hyvinvointiansa.
Tässä opinnäytetyössä käytettiin kvantitatiivista eli määrällistä
tutkimusmenetelmää hyväksi. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin
verkkopohjaista kyselylomaketta. Kyselylomake tehtiin käyttäen webropolohjelmaa. Kysely oli jaettu kolmeen osa-alueeseen, jotka käsittelevät
avatarien rakentamista, persoonallisuutta ja nuorisotoimintaa. Kohde ryhmänä
oli 15–24 vuotta täyttäneet nuoret. Osallistujiksi tuli 51 Halikon lukiossa
opiskelevaa nuorta.
Kyselyä tehdessä varmistettiin vastaajien anonymiteetti. Jokainen osallistuja
täytti sähköisen kyselylomakkeen toukokuussa 2023. Opinnäytetyön tulosten
pohjalta saatiin kevyt ymmärrys siitä, miten avatarit vaikuttavat nuorten omaan
hyvinvointiin. Tulokset jakautuivat monissa kyselyn eri kohdissa. Avatarit kyllä
vaikuttavat nuorten hyvinvointiin, mutta hyvin vähän.
Monet osallistujat käyttävät paljonkin aikaa avatarien tekemiseen ja
suunnittelemiseen sekä painottavat luovuuden ja vaihtoehtojen tärkeyttä.
Suurin osa kyselyyn osallistuneista ei kokenut merkittäviä muutoksia omassa
persoonallisuudessaan tai kokenut roolipelitoimintaa avatarien avulla
kovinkaan tärkeäksi itselleen.
Nuorisotyössä ja -toiminnassa suurin osa osallistujissa eivät halua korvata
kasvotusten tapaamista tai työskentelyä sähköisellä ympäristöllä, jossa
toimittaisiin avatarien avulla. Edelleen painotetaan, miten tärkeätä nuorille on
päästä tapaamaan muita fyysisesti, ja oleskelua samassa tilassa muiden
nuorten kanssa.
omaan hyvinvointiin. Opinnäytetyön avulla yritetään löytää uusia keinoja
työskennellä yhdessä nuorten kanssa nuorisoalalla sekä löytää uusia tapoja
toimia etänä. Lisäksi yritetään paremmin ymmärtää avatarin vaikutuksia
nuoriin, jotta voidaan tukea paremmin heidän omaa hyvinvointiansa.
Tässä opinnäytetyössä käytettiin kvantitatiivista eli määrällistä
tutkimusmenetelmää hyväksi. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin
verkkopohjaista kyselylomaketta. Kyselylomake tehtiin käyttäen webropolohjelmaa. Kysely oli jaettu kolmeen osa-alueeseen, jotka käsittelevät
avatarien rakentamista, persoonallisuutta ja nuorisotoimintaa. Kohde ryhmänä
oli 15–24 vuotta täyttäneet nuoret. Osallistujiksi tuli 51 Halikon lukiossa
opiskelevaa nuorta.
Kyselyä tehdessä varmistettiin vastaajien anonymiteetti. Jokainen osallistuja
täytti sähköisen kyselylomakkeen toukokuussa 2023. Opinnäytetyön tulosten
pohjalta saatiin kevyt ymmärrys siitä, miten avatarit vaikuttavat nuorten omaan
hyvinvointiin. Tulokset jakautuivat monissa kyselyn eri kohdissa. Avatarit kyllä
vaikuttavat nuorten hyvinvointiin, mutta hyvin vähän.
Monet osallistujat käyttävät paljonkin aikaa avatarien tekemiseen ja
suunnittelemiseen sekä painottavat luovuuden ja vaihtoehtojen tärkeyttä.
Suurin osa kyselyyn osallistuneista ei kokenut merkittäviä muutoksia omassa
persoonallisuudessaan tai kokenut roolipelitoimintaa avatarien avulla
kovinkaan tärkeäksi itselleen.
Nuorisotyössä ja -toiminnassa suurin osa osallistujissa eivät halua korvata
kasvotusten tapaamista tai työskentelyä sähköisellä ympäristöllä, jossa
toimittaisiin avatarien avulla. Edelleen painotetaan, miten tärkeätä nuorille on
päästä tapaamaan muita fyysisesti, ja oleskelua samassa tilassa muiden
nuorten kanssa.