Audioartikkelit, aikakauslehtialan tulevaisuutta : kyselytutkimus kuluttajille
Viitanen, Elina (2024)
Viitanen, Elina
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024053119136
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024053119136
Tiivistelmä
Aikakauslehtialan tuottavuus on laskenut viimeisen 15 vuoden aikana. Syynä tähän on digitalisaatio, joka on muuttanut paitsi aikakauslehtimainontaa myös ihmisten ajankäyttöä. Digitalisaation seurauksena aikakauslehtien lukeminen on vähentynyt erityisesti nuorten keskuudessa. Ilmiöstä johtuen monet aikakauslehdet ovat joutuneet lopettamaan joko kokonaan tai siirtämään toimintansa digiin. Väestön ikääntymisen myötä, digitalisaation ulottuessa yhä vanhempiin ikäryhmiin ja elinkustannusten noustessa painettujen lehtien lukeminen tulee tulevaisuudessa todennäköisesti vähenemään entisestään ja tarve paikata tästä johtuva kassavaje puolestaan kasvamaan.
Tämän kehittämistyön tavoite oli selvittää, kiinnostavatko ääneen luetut aikakauslehtiartikkelit eli audioartikkelit kuluttajia ja voisivatko ne lisätä aikakauslehtialan tuottavuutta. Tutkimuksen tarkoitus oli antaa alalle tietoa kohderyhmästä, palvelusta sekä ansaintalogiikasta. Tutkimusmenetelmä oli määrällinen kyselytutkimus, joka perustui pääosin tässä tutkimuksessa olevaan teoriaosuuteen aikakausmedian kulutustottumuksista sekä äänikirjoista, jotka toimivat tässä tutkimuksessa esikuvana audioartikkeleille. Kyselytutkimus laadittiin yhteistyössä kehittämistyön tilaajan, aikakausmedioiden julkaisijoiden ja kustantajien toimialayhteisön Aikakausmedia ry:n kanssa, ja toteutettiin Norstat Finlandin kuluttajapaneelin avulla. Tämä kyselytutkimus oli ensimmäinen kuluttajille suunnattu kyselytutkimus audioartikkeleista, sillä audioartikkelit ovat vielä melko tuore ilmiö.
Kyselytutkimuksen tuloksena havaittiin, että audioartikkeleille on kuluttajamarkkinoilla tilausta. Niistä olivat kiinnostuneet erityisesti nuoret alle 34-vuotiaat, mutta myös miehistä löytyi kiinnostusta. Lisäksi kyselytutkimuksesta selvisi, että yhdeksän kymmenestä kuluttajasta olisi valmis maksamaan audioartikkelien kuuntelusta. Tutkimuksen tulosten perusteella esitän, että alalla panostetaan audioartikkeleiden tuotantoon sekä konseptointiin eli suunnitteluun. Lisätutkimuksella ja huolellisella konseptoinnilla audioartikkeleilla on mahdollisuus saada aikakauslehtialan tuottavuus jälleen kasvuun.
Tämän kehittämistyön tavoite oli selvittää, kiinnostavatko ääneen luetut aikakauslehtiartikkelit eli audioartikkelit kuluttajia ja voisivatko ne lisätä aikakauslehtialan tuottavuutta. Tutkimuksen tarkoitus oli antaa alalle tietoa kohderyhmästä, palvelusta sekä ansaintalogiikasta. Tutkimusmenetelmä oli määrällinen kyselytutkimus, joka perustui pääosin tässä tutkimuksessa olevaan teoriaosuuteen aikakausmedian kulutustottumuksista sekä äänikirjoista, jotka toimivat tässä tutkimuksessa esikuvana audioartikkeleille. Kyselytutkimus laadittiin yhteistyössä kehittämistyön tilaajan, aikakausmedioiden julkaisijoiden ja kustantajien toimialayhteisön Aikakausmedia ry:n kanssa, ja toteutettiin Norstat Finlandin kuluttajapaneelin avulla. Tämä kyselytutkimus oli ensimmäinen kuluttajille suunnattu kyselytutkimus audioartikkeleista, sillä audioartikkelit ovat vielä melko tuore ilmiö.
Kyselytutkimuksen tuloksena havaittiin, että audioartikkeleille on kuluttajamarkkinoilla tilausta. Niistä olivat kiinnostuneet erityisesti nuoret alle 34-vuotiaat, mutta myös miehistä löytyi kiinnostusta. Lisäksi kyselytutkimuksesta selvisi, että yhdeksän kymmenestä kuluttajasta olisi valmis maksamaan audioartikkelien kuuntelusta. Tutkimuksen tulosten perusteella esitän, että alalla panostetaan audioartikkeleiden tuotantoon sekä konseptointiin eli suunnitteluun. Lisätutkimuksella ja huolellisella konseptoinnilla audioartikkeleilla on mahdollisuus saada aikakauslehtialan tuottavuus jälleen kasvuun.