Kouvolan RRT:n tuomat edut toimitus- ja kuljetusketjussa
Halén, Sami (2024)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024053119183
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024053119183
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tehtävänä oli löytää Kouvola RRT:n tuomat edut toimi-tus- ja kuljetusketjussa eri satamien välille. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimii Kouvola Innovation Oy. Opinnäytetyön tarkoitus oli selvittää Helsingistä tai Kotka-Haminasta Kouvolaan raideliikenteen tuomat edut vertailuna tiemaa-kuljetuksiin. Samalla työssä tutkittiin ja pohdittiin, ketkä olisivat ne asiakkaat, jotka hyötyisivät tästä eniten ja ketä olisi potentiaalinen operaattori kuivasata-massa.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimuksessa kerättiin
kvalitatiivista aineistoa tarjouskyselyillä. Tutkimustulokset edustavat näiden tarjousten pohjalta saatuja tuloksia ja tämänhetkistä maailman tilannetta.
Tutkimustulos perustuu tarjouskyselyihin sekä satamien ja satamaoperaatto-reiden yleishinnastoihin ja niiden tuomiin johtopäätöksiin. Lisäksi pohdinta mietitään oman kokemuksen kautta sekä ajatuksia purkamalla, joita on työn edetessä ilmennyt lisää. Kuten pystyisikö Suomi ottamaan mallia naapuri-maastamme Ruotsista, jossa kuivasatamien saaduista hyödyistä on saannilla konkreettista dataa. Ja olisiko tulevaisuudessa kuivasatamien käytöstä helpo-tusta kuljettaja pulaan maantieliikenteessä?
Tutkimustulosten perusteella raideliikenteen rajahyöty korostuu pitkillä mat-koilla sekä todella suurissa tavaraerissä verrattuna maantiekuljetuksiin. Vaikka Suomessa onkin maantieliikenteen yhteydet todella hyvät niin, raideliikenne on silti tässä kohtaa huomattavasti edullisempi ja nopeampi ajallisesti sekä ympäristöystävällisempi tuomaan tavarat määränpäähän vaikkakin Suomen ratatieverkosto ei ole niin hyvin kehittynyt kuin naapurimaassa.
Asiasanat: logistiikka, kuljetukset, satama, raideliikenne
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimuksessa kerättiin
kvalitatiivista aineistoa tarjouskyselyillä. Tutkimustulokset edustavat näiden tarjousten pohjalta saatuja tuloksia ja tämänhetkistä maailman tilannetta.
Tutkimustulos perustuu tarjouskyselyihin sekä satamien ja satamaoperaatto-reiden yleishinnastoihin ja niiden tuomiin johtopäätöksiin. Lisäksi pohdinta mietitään oman kokemuksen kautta sekä ajatuksia purkamalla, joita on työn edetessä ilmennyt lisää. Kuten pystyisikö Suomi ottamaan mallia naapuri-maastamme Ruotsista, jossa kuivasatamien saaduista hyödyistä on saannilla konkreettista dataa. Ja olisiko tulevaisuudessa kuivasatamien käytöstä helpo-tusta kuljettaja pulaan maantieliikenteessä?
Tutkimustulosten perusteella raideliikenteen rajahyöty korostuu pitkillä mat-koilla sekä todella suurissa tavaraerissä verrattuna maantiekuljetuksiin. Vaikka Suomessa onkin maantieliikenteen yhteydet todella hyvät niin, raideliikenne on silti tässä kohtaa huomattavasti edullisempi ja nopeampi ajallisesti sekä ympäristöystävällisempi tuomaan tavarat määränpäähän vaikkakin Suomen ratatieverkosto ei ole niin hyvin kehittynyt kuin naapurimaassa.
Asiasanat: logistiikka, kuljetukset, satama, raideliikenne