Matkailun vastuullisuussertifikaatit aikamme ilmiönä : STF-sertifioinnin vaikutukset Vuokatin matkailualueen toimijoihin
Keskitalo, Kirsi (2024)
Keskitalo, Kirsi
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024053119168
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024053119168
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää Vuokatin matkailualueen toimijoiden kokemuksia Sustainable Travel Finland (STF) -vastuullisuussertifioinnista. Tutkimus toteutettiin matkailualueen toimijoiden sekä asiantuntijoiden parissa.
Aineisto kerättiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena. Menetelmänä tässä tutkimuksessa käytettiin teemahaastatteluita, jotka toteutettiin huhtikuussa 2024 yksilöhaastatteluina viiden vastuullisuussertifioidun majoitusalan palveluntarjoajan kanssa. Näiden haastatteluiden tavoitteena oli selvittää kokemuksia sekä kartoittaa vastuullisuussertifioinnin nykytilaa Vuokatin matkailualueella.
Tutkimustulokset osoittivat, että Vuokatin matkailuyritysten edustajilla oli positiivisia käsityksiä vastuullisen matkailun sertifiointiprosessista. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että vastuullisen matkailun sertifioinnilla voidaan sanoa olevan merkitystä sekä yritysten työntekijöille että sidosryhmille. Vastuullisuusviestinnällä on olennainen rooli siinä,
kuinka asiakkaat saavat tietoa tehdyistä toimenpiteistä ja minkälaista taustatukea on saatavilla vastuullisen matkustuskohteen valinnan tekemiseksi.
Aineisto kerättiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena. Menetelmänä tässä tutkimuksessa käytettiin teemahaastatteluita, jotka toteutettiin huhtikuussa 2024 yksilöhaastatteluina viiden vastuullisuussertifioidun majoitusalan palveluntarjoajan kanssa. Näiden haastatteluiden tavoitteena oli selvittää kokemuksia sekä kartoittaa vastuullisuussertifioinnin nykytilaa Vuokatin matkailualueella.
Tutkimustulokset osoittivat, että Vuokatin matkailuyritysten edustajilla oli positiivisia käsityksiä vastuullisen matkailun sertifiointiprosessista. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että vastuullisen matkailun sertifioinnilla voidaan sanoa olevan merkitystä sekä yritysten työntekijöille että sidosryhmille. Vastuullisuusviestinnällä on olennainen rooli siinä,
kuinka asiakkaat saavat tietoa tehdyistä toimenpiteistä ja minkälaista taustatukea on saatavilla vastuullisen matkustuskohteen valinnan tekemiseksi.