Kahvila-alan kehitys ja tulevaisuuden trendit Suomessa
Darboe, Kaddy (2024)
Darboe, Kaddy
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024053119213
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024053119213
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää kahvila-alan esimiesten näkemyksiä alan trendeistä ja siitä mitä kahvila-asiakas tulevaisuudessa haluaa. Lisäksi selvitettiin asiantuntijoiden havaitsemia heikkoja signaaleja ja heidän näkemyksiään kahvilakulttuurin kehityksestä seuraavan viiden vuoden aikana.
Tietoperustassa käsitellään tulevaisuudentutkimukseen liittyviä käsitteitä kuten ennakointia, trendejä, megatrendejä ja heikkoja signaaleja. Lisäksi kerrotaan kahvila-alaan liittyvistä keskeisistä megatrendeistä.
Tietoperustan toisessa osassa keskitytään kahvin ja kahvilakulttuurin historiaan sekä sen syntyyn ja kehittymiseen Suomessa. Lisäksi kerrotaan suomalaisista tunnetuista kahvilayrityksistä. Lopuksi käsitellään Suomen kahvila-alan tilaa nykypäivänä ja siihen vaikuttaneita asioita.
Tutkimusmenetelmäksi valittu laadullinen tutkimus toteutettiin puolistrukturoidulla haastattelulla. Haastateltavaksi valikoitui kolme kahvila-alan esimiestä erityyppisistä kahviloista. Haastattelukysymykset olivat kaikille samat ja vastauksia ei ohjailtu vastausvaihtoehdoilla. Tulokset analysoitiin teemoittelulla.
Tutkimuksen tuloksena selvisi, että Suomen kahvila-alan trendit tällä hetkellä ovat kofeiiniton kahvi ja matcha latte, kotimaisuus ja laadukkuus tuotteissa, tuotteiden kasvipohjaisuus ja terveellisyys, kahvilan visuaalinen ilme sekä sosiaalinen media. Perinteisen kahvin ja erikoiskahvien rinnalle on tullut kofeiiniton kahvi ja teetä sisältävä matcha latte. Esimiesten mukaan asiakkaat arvostavat kotimaisia ja luomu raaka-aineita. Kasvipohjaiset tuotteet ovat suosittuja ja kahvin sekaan valitaan usein kasvijuoma maidon sijaan. Kahvilan kotoisaa sisustusta ja visuaalista ilmettä pidetään tärkeänä ja siihen panostetaan. Asiakkaat julkaisevat kuvia kahvilakäynneistään sosiaaliseen mediaan ja monet kahvila-alan trendit leviävät sosiaalisen median kautta.
Kahvila-alan kofeiinittoman kahvin ja matcha latten suosion voidaan sanoa johtuvat ainakin osittain ihmisten kiinnostuksesta hyvinvointiin. Kahviloiden oletetaan ottavan vastuullisuuteen liittyvät asiat huomioon kuten kasvipainotteiset ruoka- ja juomatuotteet, kotimaisuus ja luonnonmukaisuus raaka-aineissa sekä lähituottajien suosimisen. Sosiaalista mediaa tehokkaasti hyödyntämällä kahvila voi saada laajaa näkyvyyttä.
Tietoperustassa käsitellään tulevaisuudentutkimukseen liittyviä käsitteitä kuten ennakointia, trendejä, megatrendejä ja heikkoja signaaleja. Lisäksi kerrotaan kahvila-alaan liittyvistä keskeisistä megatrendeistä.
Tietoperustan toisessa osassa keskitytään kahvin ja kahvilakulttuurin historiaan sekä sen syntyyn ja kehittymiseen Suomessa. Lisäksi kerrotaan suomalaisista tunnetuista kahvilayrityksistä. Lopuksi käsitellään Suomen kahvila-alan tilaa nykypäivänä ja siihen vaikuttaneita asioita.
Tutkimusmenetelmäksi valittu laadullinen tutkimus toteutettiin puolistrukturoidulla haastattelulla. Haastateltavaksi valikoitui kolme kahvila-alan esimiestä erityyppisistä kahviloista. Haastattelukysymykset olivat kaikille samat ja vastauksia ei ohjailtu vastausvaihtoehdoilla. Tulokset analysoitiin teemoittelulla.
Tutkimuksen tuloksena selvisi, että Suomen kahvila-alan trendit tällä hetkellä ovat kofeiiniton kahvi ja matcha latte, kotimaisuus ja laadukkuus tuotteissa, tuotteiden kasvipohjaisuus ja terveellisyys, kahvilan visuaalinen ilme sekä sosiaalinen media. Perinteisen kahvin ja erikoiskahvien rinnalle on tullut kofeiiniton kahvi ja teetä sisältävä matcha latte. Esimiesten mukaan asiakkaat arvostavat kotimaisia ja luomu raaka-aineita. Kasvipohjaiset tuotteet ovat suosittuja ja kahvin sekaan valitaan usein kasvijuoma maidon sijaan. Kahvilan kotoisaa sisustusta ja visuaalista ilmettä pidetään tärkeänä ja siihen panostetaan. Asiakkaat julkaisevat kuvia kahvilakäynneistään sosiaaliseen mediaan ja monet kahvila-alan trendit leviävät sosiaalisen median kautta.
Kahvila-alan kofeiinittoman kahvin ja matcha latten suosion voidaan sanoa johtuvat ainakin osittain ihmisten kiinnostuksesta hyvinvointiin. Kahviloiden oletetaan ottavan vastuullisuuteen liittyvät asiat huomioon kuten kasvipainotteiset ruoka- ja juomatuotteet, kotimaisuus ja luonnonmukaisuus raaka-aineissa sekä lähituottajien suosimisen. Sosiaalista mediaa tehokkaasti hyödyntämällä kahvila voi saada laajaa näkyvyyttä.