Osallistamassa älykästä kaupunkimatkailijaa
Kirma, Heli (2024)
Kirma, Heli
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024053119258
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024053119258
Tiivistelmä
Älykaupungit ovat keskeisessä roolissa kaupunkimatkailukohteiden kehityksessä. Älykaupungin toimintojen teknologia-avusteisuudella kehitetään elämänlaatua, palveluita ja niin sosiaalisten, kulttuuristen kuin taloudellisten tarpeiden täyttymistä. (Sarji, Riza Chakim, Hatta, Himki, Rahmania Az Zahra & Nur Azizah 2023, 33–34.) Tutkimus selvitti, miten älykkään matkailun palveluita käyttävät kaupunkimatkailijat motivoidaan palveluiden kehittävään jatkuvaan osallistamiseen. Lisäksi tutkimus selvitti millä osallistamismenetelmillä osallistetetaan älykkään matkailun palveluita käyttävä kaupunkilomailija kyseisten palveluiden jatkuvaan kehittämiseen. Tutkimuksen toimeksiantajana oli Business Helsingin matkailu ja kohdepalvelut -yksikkö.
Tutkimus toteutettiin laadullisen tutkimuksen mukaisesti teemahaastatteluina älykkään kaupunkimatkailun ja matkailualan älykkäiden palvelumuotojen asiantuntijoille. Tietoperusta asiantuntijahaastatteluihin koottiin tiedonhakuina. Tiedonhaissa tutkittiin älykästä matkailua älykaupungin toimintaympäristössä sekä asiakkaan osallistamisen mahdollisuuksia palvelupolun, asiakasroolin, aktiivisuuden, motivoinnin ja digitalisaation antamien mahdollisuuksien kautta.
Asiantuntijahaastatteluista koontina keskeisiksi osallistamisen motivaattoreiksi nousivat tunnustus, vaihdanta, vaikuttaminen ja vastuullisuus. Onnistuneiksi osallistamisen menetelmiksi koottiin kyselyt ja palauteväylät, sovellukset, kanta-asiakkuus ja testiryhmä. Lisäksi digitaalinen jalanjälki toimii viidentenä osallistamismenetelmänä kaikkia edellä mainittuja ylittävästi.
Edellä mainitut tutkimustulokset olivat jaoteltavissa teknologian ja vastuullisuuden yläkategorioiden alle. Yläkategoriana teknologia osallistaa matkailijoita pääosin passiivisesti, kun taas vastuullisuuden yläkatego-rian alla asiakkaan osallistaminen on niin passiivista kuin aktiivista. Tutkimustulokset nostivat vastuullisuuden monipuolisen huomioinnin merkittäväksi tekijäksi älykkään matkailukaupungin kehittämisessä.
Tutkimus toteutettiin laadullisen tutkimuksen mukaisesti teemahaastatteluina älykkään kaupunkimatkailun ja matkailualan älykkäiden palvelumuotojen asiantuntijoille. Tietoperusta asiantuntijahaastatteluihin koottiin tiedonhakuina. Tiedonhaissa tutkittiin älykästä matkailua älykaupungin toimintaympäristössä sekä asiakkaan osallistamisen mahdollisuuksia palvelupolun, asiakasroolin, aktiivisuuden, motivoinnin ja digitalisaation antamien mahdollisuuksien kautta.
Asiantuntijahaastatteluista koontina keskeisiksi osallistamisen motivaattoreiksi nousivat tunnustus, vaihdanta, vaikuttaminen ja vastuullisuus. Onnistuneiksi osallistamisen menetelmiksi koottiin kyselyt ja palauteväylät, sovellukset, kanta-asiakkuus ja testiryhmä. Lisäksi digitaalinen jalanjälki toimii viidentenä osallistamismenetelmänä kaikkia edellä mainittuja ylittävästi.
Edellä mainitut tutkimustulokset olivat jaoteltavissa teknologian ja vastuullisuuden yläkategorioiden alle. Yläkategoriana teknologia osallistaa matkailijoita pääosin passiivisesti, kun taas vastuullisuuden yläkatego-rian alla asiakkaan osallistaminen on niin passiivista kuin aktiivista. Tutkimustulokset nostivat vastuullisuuden monipuolisen huomioinnin merkittäväksi tekijäksi älykkään matkailukaupungin kehittämisessä.